۰٫۸۷۵
۰٫۸۰۰
جدول فوق شاخصهای روایی، پایایی را برای تمامی متغیرهای تحقیق نیز نشان میدهد. علاوه بر روایی سازه که برای بررسی اهمیت نشانگرهای انتخاب شده برای اندازه گیری سازه ها به کار میرود، روایی تشخیصی[۹۸] نیز در تحقیق حاضر مورد نظر است به این معنا که نشانگرهای هر سازه در نهایت تفکیک مناسبی را به لحاظ اندازه گیری نسب به سازههای دیگر مدل فراهم آورند. به عبارت ساده تر هر نشانگر فقط سازه خود را اندازه گیری کند و ترکیب آنها به گونه ای باشد که تمام سازههای به خوبی از یکدیگر تفکیک شوند. با کمک شاخص میانگین واریانس استخراج شده(AVE[99]) مشخص شد که تمام سازههای مورد مطالعه دارای میانگین واریانس استخراج شده بالاتر از ۵/۰ هستند. شاخصهای پایایی ترکیبی(CR)[100] و آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی پرسشنامه استفاده میشوند و لازمه تایید پایایی بالاتر بودن این شاخصها از مقدار ۷/۰ میباشد. تمامی این ضرایب بالاتر از ۷/۰ میباشند و نشان از پایا بودن ابزار اندازه گیری میباشند.
شاخص ضریب تعیین نشان میدهد که چند درصد از تغییرات یک متغیر وابسته توسط متغیر یا متغیرهای مستقل توضیح داده شده اند. بر این اساس متغیرهای ویژگیهای محصول، ویژگیهای بازار و ویژگیهای شرکت روی هم رفته توانسته اند ۲/۶۵% از تغییرات متغیر استراتژیهای صادراتی رو توضیح دهند.
شاخص نیکویی برازش مدل(GOF): این شاخص سازش بین کیفیت مدل ساختاری و مدل اندازه گیری شده را نشان می دهد و برابر است با:
که در آن و میانگین Communality و R2 می باشد. بالا بودن شاخص مقدار GOF از ۵/۰ برازش مدل را نشان میدهد. برای این مدل مقدار شاخص نیکویی برازش در این مدل برابر ۶۷۹/۰ شده است و نشان از برازش مناسب مدل دارد. به بیان ساده تر دادههای این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری تحقیق برازش مناسبی دارد و این بیانگر همسو بودن سؤالات با سازههای نظری است.
۴٫۳٫۲٫نتایج تحلیل عاملی اکتشافی
آزمون کفایت اندازه نمونه
شاخص کفایت نمونهبرداری(KMO) به منظور مجاز بودن تحلیل عاملی: در این تحقیق به منظور بررسی وجود شرایط لازم برای انجام تحلیل عاملی از شاخص کفایت نمونه برداری [۱۰۱]KMO استفاده شده است. سرنی و کایزر معتقدند وقتی که مقدار KMO بزرگتر از ۰٫۶ باشد نشان دهنده کفایت نمونه برای تحلیل است و انجام تحلیل عاملی امکانپذیر است.
جدول ۴٫۴) بررسی کفایت نمونه
شاخص کفایت نمونهبرداری (KMO)
کای دو
درجه آزادی
سطح معناداری
۶۱۵/۰
۱۳۹/۳۶۶۰
۱۵۴۰
۰
با توجه به اینکه شاخص مورد نظر (KMO)بزرگتر از ۶/۰ و نتیجه آزمون کرویت بارتلت در سطح اطمینان ۹۵% معنادار است انجام تحلیل عاملی مجاز می باشد.
جدول ۴٫۵) عدد اشتراکات مربوط به شاخصها
شاخص
اشتراکات
شاخص
اشتراکات
شاخص
اشتراکات
پیچیدگی محصول
۰٫۸۱۳
توسعه بازار شرکت
۰٫۸۱۶
تعداد رقبا در کل صنعت(کالای جانشین و…)
۰٫۷۷۸
پیشرفته بودن محصول
۰٫۷۶۰