۱۸
ساخت دکور های چوبی
۱
۱۹
تولید سیمان
۱
۲۰
تولید بلوک های پلی استایرن
۱
۲۱
تولید چای و کافی میکس
۱
۲۲
پالایشگاه قیر
۱
۲۳
تولید پروفیل های گالوانیزه
۱
تعداد کل پرسنل ۲۰۰۰ نفر بوده و همانگونه که قبلا ذکر شد، هدف کارشناسان ارشد و مدیران شرکتها بوده، بنابراین از این تعداد، ۳۲۲ نفر انتخاب شدند که در نهایت ۲۰۳ پرسشنامه بازگردانده شد.
۳-۶- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
روش هایی که در تحقیق برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از :
۱- تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار توصیفی
این نوع آمار صرفا به توصیف جامعه می پردازد و هدف آن محاسبه پارامترهای جامعه است. چنانچه محاسبه مقادیر و شاخص های جامعه آماری با بهره گرفتن از سرشماری تمامی عناصر آن انجام گیرد آن را آمار توصیفی گویند (حافظ نیا، ۱۳۸۹،۱۹۸). بر اساس آمار توصیفی از شاخص هایی مانند جداول توزیع فراوانی ، میانگین و واریانس جهت توصیف داده ها استفاده خواهد شد .
۲- تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار استنباطی
در این نوع آمار محقق با بهره گرفتن از مقادیر نمونه آماره ها را محاسبه می کند. سپس به کمک تخمین و آزمون فرض آماری، آماره ها به پارامترهای جامعه تعمیم داده می شود. به طور کلی در بحث آماری، هر جا سخن از استنباط و استنتاج باشد، آن را آمار استنباطی می خوانند (حافظ نیا، ۱۳۸۹،۲۳۲). در تحلیل های آمار استنباطی همواره نظر بر این است که نتایج حاصل از مطالعه گروه کوچکی به نام نمونه چگونه به گروه بزرگتری به نام جامعه تعمیم داده می شود. (حافظ نیا ، ۲۴۲)
جهت پردازش اطلاعات از نرمافزار SPSS استفاده می شود. اطلاعات با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل میگردد. مهم ترین آمارههای مورد استفاده در این تحقیق عبارت است از:
آمار استنباطی :
آزمون k-s (کولموگوروف- اسمیرنوف) جهت بررسی نرمال بودن هر یک از توزیع های حاصل از سوالات
آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف ، که به افتخار دو آماردان روسی به نام های اِ.اِن.کولموگوروف[۱۳۲] و اِن.وی.اسمیرنوف[۱۳۳] به این نام خوانده می شود ، روش ناپارامتری ساده ای برای تعیین همگونی اطلاعات تجربی با توزیع های آماری منتخب است . (آذر و مومنی ، ۱۳۸۷،۳۱۰)
استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون ارتباط بین دو متغیر
همبستگی از ارزیابی تغییرات یک متغیر بر اساس تغییرات یک متغیر دیگر به دست می آید. به طور نظری اگر همبستگی بین دو متغیر مثبت باشد، میزان آن عدد ۱ و اگر همبستگی بین دو متغیر منفی باشد ، مقدار عددی آن ۱- می باشد. به هر حال، به هنگام ارزیابی همبستگی بین دو متغیری که انتظار می رود با هم متفاوت باشند، هیچکدام از این دو نمی تواند به صورت واقعی وجود داشته باشد. در حالی که دامنه همبستگی می تواند بین ۱+ و ۱- باشد، ما نیازمند آن هستیم که بدانیم آیا یک ضریب بین دو متغیر معنا دار است یا نه، یعنی اینکه آیا صرفا به طور تصادفی روی داده است یا برای موجود بودن آن احتمال قوی وجود دارد؟ سطح معناداری P≤%۵ در پژوهش های علوم اجتماعی معمولا به عنوان سطح مرسوم پذیرفته می شود. یعنی در ۹۵ مورد از ۱۰۰ مورد می توانیم مطمئن باشیم که همبستگی معنادار یا واقعی بین متغیر وجود دارد و فقط ۵ درصد احتمال وجود دارد که رابطه ای در بین نباشد. فرضیه ای را که مبتنی بر وجود یک رابطه مثبت یا منفی معنادار بین دو متغیر است، می توان با بررسی همبستگی بین آن ها مورد آزمون قرار داد. ضریب همبستگی پیرسون که میزان شدت رابطه بین دو متغیر را نشان می دهد ® ، می تواند وقتی که مقیاس فاصله ای و نسبتی باشد، مورد استفاده قرار گیرد. (آذر و مومنی ، ۱۳۸۷)
فرمول ۳-۳ ضریب همبستگی را نشان می دهد.