1-6-4 مشکلات انجام تحقیق
با توجه به سیاستهای موجود درسازمان مورد مطالعه، ضعف در روحیه ارائه اطلاعات مورد نظر در حین مراحل جمع آوری اطلاعات یکی از مشکلات مهم در مسیر اجرای تحقیق بوده است. مشکل دیگر دانش مرتبط با پروژه هایی بود که به صورت ضمنی و سینه به سینه منتقل شده بود و در جایی به صورت مکتوب و متمرکز وجود نداشت. مشکلی دیگری نیز به چشم می خورد و آن نبود روحیه ارائه اطلاعات تفصیلی در رابطه با پروژه های انجامی در نرم افزاری بود که برای امر مدیریت اطلاعات پروژه ها تهیه شده بود.
1-7 تعریف عملیاتی متغییرهای مستقل یا وابسته
با توجه به مدل مفهومی تحقیق، تعریف متغییرها ارائه می گردد:
عملکرد مورد انتظار: به عنوان درجهای که فرد اعتقاد دارد بهره گیری از سیستم می تواند به تحقق اهداف در عملکرد شغلیاش کمک کند؛ تعریف می شود.
تلاش مورد انتظار: درجهای از سهولت مرتبط با بهره گیری از سیستم است.
تأثیرات اجتماعی: درجهای از درک فردی است که اعتقاد دارد اشخاصی که مهم میداند معتقدند او باید از سیستم جدید استفاده کند(Ajzen, 2002).
تسهیل شرایط: درجهای که فرد اعتقاد دارد زیر ساختهای فنی و سازمانی برای حمایت از بهره گیری از سیستم وجود دارد (Goodhue & Thompson, 1995).
اعتماد[1]:روان شناسان اعتماد را پدیده ای فردی می دانند .جامعه شناسان ساختار اجتماعی می دانند (McKnight, Choudhury& Kamcmar, 2002). در منابع روان شناسی اعتماد به عنوان درک درباره ی علایق دیگران و خواسته ی مرتبط با آنها به گونه که برای افراد قابل درک باشد تعریف شده است(Rousseau, Sitkin, Burt & Camerer, 1998, p. 394).
قصد رفتاری [2] : بیانگر شدت نیت یا اراده ی فردی برای انجام رفتار هدف (در این تحقیق بهره گیری از سیستم مدیریت اطلاعات پروژه)است (Morris & Dillon, 1997, p. 61). رابطه قصد رفتاری با رفتار نشان می دهد، افراد تمایل دارند در رفتارهایی درگیر شوند که قصد انجام آنها را دارند بنابرین رفتار همیشه بعد از قصد رفتاری و متصل به آن است(Conner & Armitage, 1998, p. 1431).
فصل دوم
ادبیات موضوع و مدل مفهومی پژوهش
-
-
-
- مقدمه
-
-
در این فصل ادبیات موضوع و پیشینهای از تحقیقات انجام شده مطرح می گردد و در انتها به جمع بندی و ارائه مدل مفهومی پرداخته می شود. نخست به مبحث رفتار و قصد انجام رفتار و بعد سلسله مراتب باورها، نگرش ها و رفتارها بررسی می شود. در ادامه به توضیح پدیده های سيستم، اطلاعات و مديريت پرداخته شده است و بعد به بررسی متخصصان اطلاعاتي که شامل تحليلگر سيستمها، مديران پايگاههاي داده، متخصصان شبکه، برنامهنويس ها و اپراتورها پرداخته می شود. بعد از بررسي اجزاي MIS به سيستمهاي اطلاعات مديريت در حالت کلي پرداخته ميشود. سيستمهاي پشتيباني تصميم(DSS) ، سیستم مدیریت اطلاعات پروژه و اداره مجازی از این دسته سیستم ها می باشند که مورد بررسی قرار گرفته اند.
چون مبنای فناوریهای مدیریت اطلاعات پروژه مبتنی بر فناوری اطلاعات میباشد از این رو استفاده از آنها در قالب پذیرش فناوریهای اطلاعات مطرح بوده و بخشی از ادبیات موضوع نیز به ارائه مدلها در بحث پذیرش فناوریهای اطلاعات اختصاص یافته است.
در بخش بعد، مجموعه ای که جامعه مورد نظر تحقیق بوده با نام مرکز همکاری های فناوری ریاست جمهوری معرفی می گردد.
پس از بررسی پیشینه ی تحقیق و مدلهای پذیرش فناوری اطلاعات، نظریه یکپارچهی پذیرش و استفاده از فناوری به عنوان مدل مفهومی تحقیق انتخاب و سازههای شکل دهنده هر یک معرفی گردید. در انتها با توجه به ادبیات بررسی شده، در بخش جمع بندی، مدل مفهومی تحقیق تکمیل می گردد.
2-2 ادبیات نظری و پیشینه پژوهش
2-2-1 رفتار و قصد انجام رفتار
قصد رفتاری اینگونه تعریف میشود: انتظار برای رفتارکردن به شیوهای خاص در رابطه با اکتساب،کنارگذاری و مصرف کالا یا خدمات. از آنجا که نیتهای رفتاری پیش بینی کننده رفتار واقعی هستند. اندازه گیری نیتهای رفتاری برای محققین اهمیت دارد. مطالعه باورها و نگرشها رابطه آنها با رفتار استفاده دارای پیامدهای مهمی در راهبرد ارتقا است.
2-2-2 سلسله مراتب باورها، نگرشها و رفتارها
باورها، نگرشها و رفتارها می توانند به طور غیر مستقیم از طریق سلسله مراتب تاثیرات شکل بگیرند و نوع فرایند استفاده ای را که به طور سلسله مراتبی اجرا شده است را کنترل می کنند. جدول ذیل فرایند متفاوت استفاده و چهار طبقه به وجود آمده را در جدول 2-1 ارائه می کند:
جدول 2 1. سلسله مراتب چهار گانه تاثیرها
سلسله مراتب چهارگانه تاثیرها | |
فرایند استفاده | سلسله مراتب تاثیرها |
درگیری ذهنی بالا | باورها – نگرش – رفتار |
درگیری ذهنی پایین | باورها – رفتار – عاطفه |
تجربی / بی برنامه | عاطفه- رفتار – باور |