منبع: یافته های تحقیق
۵-۳ پیشنهادات
از یافتههای مربوط به مدیریت دانش بر عملکردکارکنان در قلمرو مکانی مذکورمی توان نتیجه گرفت که ضعیف بودن ابعاد مدیریت دانش باعث ضعیف شدن عملکرد کارکنان در جامعه آماری است و همچنین نشان دهنده رابطه معناداری بین ابعاد مدیریت دانش بر عملکرد کارکنان در مرکز آموزش علمی – کاربردی شهرستان میاندوآب است و بنابراین فرضیه اصلی تحقیق (مدیریت دانش بر عملکرد کارکنان در مرکز آموزش علمی – کاربردی شهرستان میاندوآب مؤثر است) با اطمینان ۹۵ درصد مورد تأیید است. بنابراین با توجه به تأیید وجود رابطه بین ابعاد مدیریت دانش بر عملکرد کارکنان، باید در پی راههایی جهت بهبود مدیریت دانش در سازمان در سازمان بوده تا بر این اساس بتوان بهبود عملکرد را در سازمان بهبود بخشید. در این راستا پیشنهاد می شود:
۱- جهت بهبود اجتماعی نمودن دانش سازمانی
سازمانها برای دانش آفرینی باید دانش ضمنی افراد را به عنوان منبع نهفته و غنی دانش جدید مبنا و اساس دانش آفرینی سازمان قرار دهد، اما دانش ضمنی را نمی توان به آسانی به دیگران منقل کرد یا به طور اشتراکی از آن بهرهمند شد چون عمدتاً از طریق تجربه کسب می شود و به راحتی با کلمات قابل بیان نیست. بنابراین به اشتراکگذاری دانش ضمنی در میان افراد بسیاری با نگرشها و انگیزه های مختلف مرحله مهمی در تحقق مدیریت دانش میباشد.
محیط و فرهنگ سازمان به نوعی طراحی شود که عواطف، احساسات و الگوهای ذهنی افراد در راستای جلب اعتماد متقابل، حالت اشتراکی داشته باشد.
ایجاد نظام تشویقی و حمایت مطلوب از کارکنانی که تفکرات نو دارند.
اقدام به برگزاری گردهمایی و کارگاههای آموزشی و توجیهی
تقویت تعهد کارکنان نسبت به اهداف سازمانی.
تشویق و حمایت کارکنان برای شرکت در کنفرانسها و سمینارها.
زمینه های ایجاد کارگروهی در بین کارکنان جهت تبادل دانش و تفکرات و ایده ها در بین کارکنان ایجاد گردد.
۲- جهت بهبود بیرونی سازی دانش سازمانی
ایجاد جو مطلوب سازمانی و تقویت روحیه همکاری بین کارکنان.
دستیابی به مستندات و یادداشتهای ثبت شده برای استفاده از دانش ایجاد شده.
انتشار خبرنامه و بولتن خبری برای دستیابی سایر افراد به دانش ایجاد شده.
راه اندازی تالار گفتگوی فکری مجازی (FORUM) و اتاق فکر (Think Tank) برای تبادل تجربیات میان کارکنان با تخصیص کد دانشی به منظور حقوق معنوی و مادی و ترغیب کارکنان به این امر و استقرار و استمرار نظام پیشنهادات.
توسعه فرهنگ پژوهش و یادگیری و تولید و مصرف یافتههای پژوهشی و نیز ایجاد حس اعتماد و روابط بیشتر در بین کارکنان.
گسترش شبکه های ارتباطی.
۳- جهت بهبود ترکیب دانش سازمانی
برگزاری دوره های آموزشی برای به اشتراکگذاری وتبادل دانش در بین کارکنان.
استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در ایجاد بانک های اطلاعاتی و شناسایی منابع و پایگاههای دانش.
استفاده از کتابخانه های دیجیتالی و پایگاه های اطلاع رسانی جهت کسب اطلاعات از تحولات علمی و پژوهشی.
برگزاری دوره های کوتاه مدت و ضمن خدمت.
جهت بهبود درونی سازی دانش سازمانی
درونی کردن ایدههای خوب به عنوان مبنایی برای عمل و توسعه یک فرهنگ، تفاهم و یادگیری از راه عمل صورت پذیرد بنابراین ایجاد ساختاری دانش محور در جهت بهبود وضعیت و افزایش خلاقیت و کارآفرینی در تک تک افراد در محیط کار انجام گیرد.
سیستم کنترل و ارزیابی کارکنان بر اساس مدیریت بر مبنای مدیریت دانش.
تلاش در نهادینه کردن تلاشهای ایجاد شده.
تلاش دریادگیری آموزشهای ارائه شده.
کارکنان سرمایه اصلی یک سازمان هستند بنابراین سازمانها باید بیشترین توجه را بر تعهد و نگرش های آنان داشته باشند. سازمانها می توانند با فراهم آوردن منابع مورد نیاز برای آموزش و مشارکت کارکنان در فعالیتهایی که مربوط به به کار آنها می باشد، بر ادراکات آنها تأثیر بگذارند و تعهدات آنها را بالا ببرند.
۵-۴ پیشنهادهایی برای مطالعات محققان آینده
عوامل متعددی وجود دارند که بر عملکرد کارکنان تأثیرگذار میباشند ولی در این تحقیق تنها تأثیرگذاری عامل مدیریت دانش مورد بررسی قرار گرفت. که به سایر محققان پشنهاد می شود تا تأثیرگذاری سایر متغیرهای دیگر را بر عملکرد سازمانی کارکنان مورد مطالعه قرار دهند.
با توجه به اینکه در تحقیق حاضر، مرکز آموزش علمی – کاربردی شهرستان میاندوآب، به عنوان قلمرو مکانی در نظر گرفته شده است پیشنهاد میگردد، محققان بعدی چنین بررسی را در سایر مراکز آموزشی و علمی و فرهنگی کشور انجام دهند، تا با مقایسه نتایج حاصل از تحقیقات مختلف در این زمینه اعتماد و اطمینان بیشتری در به کارگیری نتایج، حاصل گردد.
با توجه به اینکه در تحقیق حاضر، جهت سنجش مدیریت دانش از نظریه نوناکا و تاکوچی استفاده شده است، به محققان آینده پیشنهاد میگردد برای سنجش مدیریت دانش از دیگر نظریه های موجود در این زمینه استفاده نمایند.
با توجه به اینکه در تحقیق حاضر، تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد کارکنان مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین به محققان آینده پیشنهاد می شود تا تأثیر متغیرهای دیگر از جمله انگیزش، تعهد سازمانی، ساختار سازمانی را با عملکردسازمانی کارکنان مورد بررسی قرار دهند.
با توجه به اینکه در تحقیق حاضر، تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد کارکنان مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین به محققان آینده پیشنهاد می شود تا رابطه مدیریت دانش را با متغیرهای دیگر مانند هیجان سازمانی، توانمندسازی مدیران، تعهد سازمانی مورد بررسی قرار دهند.
۵-۵محدودیتهای تحقیق
ابعاد مدیریت دانش بر اساس دیدگاههای متفاوتی تعریف شده است که در تحقیق حاضر بر اساس نظریه نوناکا و تاکوچی مورد بررسی قرار گرفته است.
در تحقیق حاضر برای عملکرد کارکنان، فقط کارکنان مرکز آموزش علمی-کاربردی شهرستان میاندوآب در نظر گرفته شده است.
محدود کردن جامعه به نمونهی قابل بررسی.
عدم آشنایی بسیاری از مسئولان با موضوع مدیریت دانش و همچنین عدم آشنایی بعضی از آنان با معنی و منظور برخی گویه ها.
محدود بودن ابزار جمع آوری اطلاعات به پرسشنامه
منابع و مآخذ:
ابطحی، سید حسن و صلواتی، عادل (۱۳۸۵)، “مدیریت دانش در سازمان"، تهران، انتشارات پیوند نو، چاپ اول .
ابطحی، سید حسن و صلواتی، عادل (۱۳۸۵)، “مدیریت دانش، مجله مدیریت و توسعه"، شماره ۲۵، صفحه ۵۳ تا ۶۴ .
اجتهادی، مصطفی (۱۳۸۶)، “سرمایه اجتماعی"، پژوهشنامه علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، شماره ۵۳ .
احمدپورداریانی، محمود (۱۳۸۱)، “کارآفرینی (تعاریف، نظریات و الگوها)"، انتشارات پردیس، چاپ اول، صفحه ۸۷ – ۸۵ .