۳۲
۱۶
علوم انسانی
دانشگاه علامه طباطبایی
۵۷۰
۵۰
۱۵
۲۱
دانشگاه تربیت مدرس
۱۲۲۱
*
۳
دانشگاه تهران
۵۲۲
*
۶
دانشگاه شهید بهشتی
۵۷۶
*
۶
۳- ۳- روایی و پایایی مقیاسهای سنجش:
۱) پایایی(Reliability):
پایایی در یک تحقیق نشانگر دقت ابزار جمعآوری اطلاعات است. پایایی نشان دهندۀ میزان خطاهایی است که یک ابزار اندازه گیری ممکن است داشته باشد.«چهار راه برای برآورد وسیله اندازه گیری وجود دارد: روش آزمون و آزمون دوباره، تکنیک فرمهای موازی و روش آلفای کررونباخ( قاضی طباطبایی، ۱۳۷۴: ۲۱). ابزارگردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه است. یکی از مناسبترین روشهای تأمین پایایی پرسشنامه پیشآزمون آن و رفع اشکالات است. این کار در دو مرحله در پژوهش حاضر صورت گرفت. مرحله اول پرسشنامه میان ۲۰ نفر از افراد دارای تحصیلات عالی علاقمند به حوزه اخلاق ـ که البته جزو جامعه آماری نبودندـ توزیع شد. هدف از این کار علاوه بر اصلاح گویه ها و پرسشهای موجود رسیدن به گویه های بیشتر و مناسبتر بود. پس از جمعآوری پرسشنامه ها، بااصلاح و رفع ابهام از چند مورد از پرسشها، چند مورد دیگر تغییر و با پرسشهای پیشنهادی جایگزین شدند. در این مرحله مشخص شد که پرسشهای متغیر وابسته، جوابهای لازم را دریافت نمیکند از این رو شکل پرسش تغییر یافت
در مرحله دوم پرسشنامه میان ۴۰ نفر از افراد حائز ویژگیهای جامعه آماری توزیع شد. پس از جمعآوری پرسشنامه ها، تعداد ۳۰ مورد از پرسشنامه با دشواری فراوان به صورت کامل دریافت شد. اطلاعات به دست آمده به برنامه spss وارد شد و خروجی های توصیفی و تبیینی آن تحلیل شد که این بار نیز تعدادی از پرسشها حذف و تعدادی اصلاح و رفع ابهام شدند.
محاسبه پایایی در تحقیق اصلی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. روش کرونباخ مبتنی بر همبستگی دو به دو متغیرهاست و چنانچه ضریب کرونباخ بالای ۵۰% باشد ابزار سنجش معتبر تلقی میشود. در تمامی متغیرهای دارای گویه های متعدد، برای تضمین همبستگی میان گویه ها میزان معتبر ضریب آلفای کرونباخ تأمین شده است که برای نمونه به پارهای از آنها در جدول زیر اشاره شده است.
شاخص
تعداد گویه های نهایی
ضریب آلفا
میزان دینداری والدین
۷
۷۰/۰
دسترسی خانواده به جهان اجتماعی دینی
۷
۸۸/۰
دسترسی خانواده به جهان اجتماعی دنیوی
۵