۰.۰۶
۰.۴۲۱۵
۶۰
خروجی مدل
X1=450
X5=360
X7=630
X8=630
X18=180
Obj Value= 0.5U1+0.5U2=0.5(4369194)+0.5(1097.064)=2185145.532
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
فصل پنجم:
بحث و نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه
این پژوهش با هدف ارائه مدلی جهت بهینه سازی سبد کلایی شرکت های پخش انجام گرفت و از ابتدا تا انتهای یک مسئله انتخاب تامین کنندگان طی شد.
خروجی این پژوهش ارائه و حل مدلی برای انتخاب بهینه سبد شرکت های پخش بود.
در این فصل به بررسی نتایج بدست آمده خواهیم پرداخت وسوالات پژوهش را مرور میکنیم، در نهایت پیشنهاداتی برای مطالعات آتی ارائه میگردد.
۵-۲- بررسی نتایج
نتایج بدست آمده در تمامی مراحل پژوهش رضایت بخش بوده و در اننتها سبدی متشکل از ۵ محصول از بین ۲۰ محصول مورد نظر انتخاب و به شرکت پخش معرفی گردید.
۵-۳- پاسخ به سوالات تحقیق
پاسخ به سوالات تحقیق در متن پایان نامه به تفصیل بیان گردیده اند که مختصری به آنها اشاره میگردد:
سوال اول: معیارهای انتخاب تامین کنندگان پس از مصاحبه با خبرگان صنعت استخراج گردید که در زیر نام برده میشوند:
- حاشیه سود
- تند روندگی
- تناسب با بازار هدف
- تناسب با سایر محصولات سبد
- در دسترس بودن و پایداری تامین
- دوره بازپرداخت وجه کالای خریداری شده
- مکمل بودن سبد
- عدم وجود کالای مشابه در سبد
- قابلیت نفوذ پذیری
سوال دوم: موارد بالا توسط خبرگان صنعت دوبدو با هم مقایسه شدند و پس از آن وزن هر یک از معیارها با کمک روش تحلیل سلسله مراتبی فازی بدست آمد.
سوال سوم: در مرحله بعد برای بهترشدن پژوهش از مطالعه موردی استفاده شد و تعداد ۲۰ کالا انتخاب شده و توسط خبرگان صنعت پخش نسبت به معیارهای ذکر شده مورد سنجش قرار گرفتند که پس از آن با کمک روش شباهت به گزینه ایده آل فازی رتبه بندی محصولات صورت گرفت.
در ادامه با توجه به نیازهای شرکت پخش مورد مطالعه مدلی برای بهینه سازی سبد آن ارائه و حل گردید.
۵-۳- پیشنهادات
در ادامه چند پیشنهاد جهت مطالعات آتی ارائه میگردد:
- در این پژوهش از ترکیب روش های تحلیل سلسله مراتبی فازی و شباهت به گزینه ایده آل فازی استفاده گردید که میتوان از سایر روش های تصمیم گیری چند معیاره این مسئله را حل نمود و نتایج را مورد بررسی قرار داد.
- در این پژوهش از اعداد مثلثی فازی استفاده گردیده و تابع فازی آن خطی میباشد، بهتر است توابع نمایی نیز برای مطالعات آتی مورد بررسی قرار گیرند و تاثیر آنان بررسی گردد.
- میتوان در بخش اول از مطالعات کیفی نظیر تحلیل محتوا و تحلیل تم جهت استخراج معیارهای موثر بر انتخاب کالای شرکت های پخش بهره برد.
پیوست
پیوست مطالب
نمونه پرسشنامه مقایسات زوجی:
با سلام و احترام
پرسشنامه پیش رو بخشی از یک پایاننامه دانشجویی با عنوان بهینهسازی سبد کالای شرکتهای پخش هست
هدف این بخش از پایاننامه یافتن عومل موثر بر انتخاب یک کالا جهت توزیع و پخش توسط یک شرکت پخش و میزان اهمیت هر یک از عوامل هست، برای این منظور نیازمند نظرات ارزشمند جنابعالی بهعنوان فردی خبره در صنعت توزیع و پخش هستیم.
پیشاپیش از زمان و حوصله ای که صرف تکمیل این پرسشنامه میکنید قدردانی می نمایم، نظرات تخصصی شما کمک شایانی به اعتبار و کاربردی بودن این پایاننامه خواهد کرد.
همانطور که میدانید عوامل زیادی در انتخاب یک کالا برای توزیع و پخش موثرمیباشند که تصمیمگیرندگان یک شرکت پخش هنگام انتخاب یک محصول برای سبد پخش خود باید به آنها توجه داشته باشند ، اما اهمیت هر یک از این عوامل متفاوت است ، در این پرسشنامه ما از شما خبرگان میخواهیم تا بهعنوان تصمیمگیرنده گان یک شرکت پخش این عوامل را با یکدیگر مقایسه کرده و با کمک عبارت های دادهشده به آنها وزن دهید،
ابتدا شرح مختصری از هر یک از عوامل آورده میشود :
۱-حاشیه سود: به درصدی از فروش محصول که به شرکت پخش اختصاص داده میشود اطلاق میگردد
۲- تند روندگی: برخی محصولات در بازار بهعنوان محصولات تندرو شناخته میروند، این محصولات نیاز به بازاریابیهای پیچیده ندارند و سرعت گردش آنها زیاد است.
۳- تناسب با بقیه سبد: یکی از عوامل مهم دیگر تناسب کالا با سایر کالاهای سبد پخش هست، درصورتیکه یک شرکت محصولات خشک توزیع کند، قبول محصولات فریزری که نیاز به حمل و نقل با یخچال را دارند شاید منطقی نباشد.