ظرفیت و قابلیت گذر دهی
عوامل درونی
تجهیزات کنترل ترافیک
آموزش
تلاقی برخوردمیان وسایل نقلیه و عابرین
روشنایی معابر
تامین آرامش و راحتی استفاده کنندگان از راه
وضعیت گذر گاه های عابرین پیاده
ساختار بیرونی خودرو
وضعیت جسما نی
رنگ لباس
تجهیزات فنی خودرو
سن
ایمنی خودرو
آموزش به عابرین پیاده
جنسیت
چراغها و تابلو ها
دوربین ها
آموزش به دانش آموزان
افزایش عکس العمل راننده
نوع گواهینامه
تجهیزات الکترونیکی
آموزش به رانندگان
تامین دید رانندگان
شرایط جوی
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۱-۳- مقدمه
سوانح رانندگی از مرگبار ترین فجایع انسانی محسوب می شوند که همه ساله ۲/۱ میلیون مرد ،زن و کودک را در سراسر جهان در کام مرگ فرو می برند.صد ها هزار تن نیز به قدر ی صدمه می بینند که برا ی همیشه دچار معلولیت می گردند.قسمت اعظم این سوانح در کشورهای در حال توسعه روی می دهد و قربانیان این حوادث عابران پیاده ،موتور سواران ،دوچرخه سواران هستند . باوجود این وضعیت نابهنجار می توان از تجارب و دانش امروز در جهت انجام اقداماتی کار آمد درجنبه ا ی مختلف سود برد به نحویکه از مرگها و معلولیتهایی این چنین عبث و رنج ناشی از آنها جلوگیری نمود.در حال حاضر ،برنامه ها و خط مشهای خاصی برا ی جلوگیری از تصادفات و سوانح در سطح معابر وجود دارد.از جمله آنها می توان به مواردی نظیر قوانین و مقررات در خصوص میزان سرعتهای مجاز ،استفاده از کلاه و کمر بند ایمنی ،مراعات حقوق عابرین پیاده و دوچرخه سوار و نظایر آن اشاره کرد.در همین راستا ،چنانچه دولتها و نهادهای مربوطه فعالیتهای خود را در خصوص بهبود و ارتقاء امنیت راه ها متمرکز نمایند می توان دنیایی نو بنا ساخت. ،صدها سازمان و نهاد در سراسر جهان میزبان مراسم و رویدادهایی خواهند بود که به رشد آگاهی افراد در زمینه سوانح رانندگی و جاده ها و تلفات ناشی از آن ،آثار سوء آنها و خسارت هنگفتی که به جامعه وارد می آورند ،می انجامد. در خلال این مراسم به اعتلای شعار لزوم پیشگیری از این حوادث نیز پرداخته می شود.
۲-۳ – روش تحقیق
روش تحقیق مجموعه ای از ابزار ، قواعد و راه های قابل اطمینان و نظام یافته برای بررسی واقعیتها ،کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات می باشد . (خاکی ،۱۳۷۸: ۲۰ )هر تحقیق، فرآیندی علمی و هدفمند است که طی آن پژوهشگر تلاش می کند تا برای یک مسئله پاسخی نظری پیدا کند و یا برای حل یک مشکل واقعی در عمل راهکارهایی را بیابد. (کشفی ،شرافتی ،۱۳۹۲: ۴۰) از ان جایی که هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر برتصادفات عابرین پیاده در شهرستان دماوند می باشد . بنابر با توجه به اهمیت موضوع در این تحقیق از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی استفاده گردیده است.بدین صورت که با روش کتابخانه ای به منظور تهیه ادبیات و مبانی نظری و از طریق پیمایشی اقدام به جمع آوری دیدگا ههای کارشناسان امر راهنمایی و رانندگی نموده و سپس با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.در این تحقیق عوامل مؤثر بر تصادفات عابرین پیاده را با بهره گرفتن از نظر کلیه کارشناسان پلیس راهور دماوند و کارشناسان سازمانهای دخیل در ترافیک از جمله راهداری ،اورژانس ،شهرداری ،هلال احمر را مورد بررسی قرارداده ایم. در مجموع از نظر ۵۰ نفر از کارشناسا ن استفاده گردیده است.
برای گردآوری داده ها بعد از اینکه پرسشنامه آماده شد باید آن را بین کارشناسان توزیع می کردیم. از آنجا که تکمیل پرسشنامه بسیار مهم بوده با هماهنگی های بعمل آمده شخصادر محل حاضر شده و موضوع و سوالات را بصورت واضح توضیح داده ایم.. پژوهش پیمایش یکی از روش های گرد اوری ،تنظیم و تحلیل داده ها است . از این رو می توان گفت که پیمایش عبارت از جمع اوری اطلاعات است که با طرح و نقشه و بعنوان راهنمای عملی توصیف یا پیش بینی و یا به منظور تجزیه وتحلیل روابط بین برخی متغیر ها صورت می پذیرد. پیمایش معمولا در مقیاس وسیع انجام می شود .ونقطه مقابل تجربیات آزمایشگاهی است که هدف آن تمرکز بیشتردر مقیاس کوچک تر است . از خصوصیات این روش این است که خود محقق مبادرت به تولید اطلاعات را از نمونه اماری جمع اوری نموده و در سطح معناداری مناسب نتایج را به جامعه اماری تعمیم می دهد . بدین ترتیب هدف پژوهش پیمایشی آن است که با مقایسه دقیق ویژگیهای مختلف به استنباط عالی نایل آید . پیمایش دارای دو نوع کلی است :۱- توصیفی ۲- تحلیلی
اگر روش های تحقیق را به دو دسته کلی روش های آزمایشی که در آنها محقق از طریق کنترل متغیر های وابسته و مستقل قصد شناخت وکشف روابط علت و معلولی بین پدیده ها دارد و روش غیر آزمایشی که در آنها محقق هیچگونه دخل و تصرفی در متغیر ها نداشته وتنها به بررسی متغیرها و شناخت چگونگی روابط می پردازد تقسیم کنیم می توان گفت که تحقیق حاضر از نوع مطالعات غیر آزمایشی یا بطور دقیق تر از جمله پژوهش های توصیفی است .این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی وبه لحاظ نوع تحقیقی توصیفی است که محقق در صدد شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیر گذار در کنترل تصادفات عابرین پیاده می باشد . ابزار روش تحقیق باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا محقق بتواند داده های متناسب با تحقیق را جمع آوری و از طریق این داده ها به تجزیه و تحلیل فرضیه های مورد نظر خود بپردازد.
۱-۲-۳ـ تعیین پایایی پرسشنامه :
ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد .برای آزمون پایایی پرسشنامه ها از روش محاسبه آلفای کرونباخ استفاده شده است .ضریب آلفای کرونباخ یک روش اعتباریابی است که همسانی درونی آزمون را ارزشیابی می کند و نشان می دهد که سوالهای آزمون تا چه اندازه توانایی دارد خصیصه واحدی را اندازه گیری نمایند . ضریب آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از رابطه زیر محاسبه می شود :
Ra=y/y-1[1- ∑si^2/s^2]و به وسیله نرم افزار spss که در آن: تعداد سوالات پرسش نامه si^2: واریانس سوال s^: واریانس آزمون است. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا واریانس نمره های هر سوال و سپس واریانس کل پرسشنامه محاسبه می گردد جهت تعیین پایایی در این تحقیق بعد از طراحی پرسشنامه تعداد ۱۵ پرسشنامه بین حجم نمونه توزیع گردید و میزان پایایی اندازه گیری بدست آمده برابر۵۶/۷۰ باشد .با توجه به اینکه میزان پایایی بالاتراز.۷۰درصد قابل قبول می باشد ، محقق پرسشنامه های خود را بین جامعه آماری توزیع و بعد از جمع آوری پرسشنامه مجدداً پایایی اندازه گیری گردیدکه مقدار نهایی پایایی برابر ۸۰/۷۱٫/ تعیین گردید .
۳-۳- جامعه آماری: بر اساس فرم کام کروکی تصادفات عابرین پیاده و اسنادومدارک موجود انجام می پذیرد جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه تصادفات عابرین پیاده شهرهای دماوند و رودهن در سال ۱۳۹۱و۱۳۹۲ که برابر با تعداد ۱۷۰فقره تصادفات منجر به فوت و جرح عابرین است .
۴-۳-روش نمونه گیری و حجم نمونه
با توجه به اینکه در این پژوهش کل فروانی تصادفات عابرین پیاده شهرستان دماوند مد نظر است .روش نمونه با توجه به فرمول کوکران از کارشناسان ترافیک وهلال احمر وشهرداری هاویا جدول مورگان استفاده می گردد
۵-۳- ابزار جمع آوری اطلاعات
در این پژوهش اطلاعات مورد نیاز از طریق مراجعه به اسناد و مدارک موجود در زمینه تصادفات عابرین پیاده جمع آوری شده است . این اسنادو مدارک مورد مراجعه شا مل گزارشات و کروکی های ترسیم شده توسط کار شناسان تصادفات پلیس راهور شهرستان دماوند و گزارشات پزشکی قانونی در خصوص آمار جرح ویا فوت عابرین پیاده ، و استفاده از کتب تالیف شده در خصوص وسایل نقلیه و حمل ونقل وترافیک و مقالات ارائه شده در زمینه آموزش تصادفات و اصول هندسی راه و طراحی آنها و تجهیزات ترافیکی و استفاده از پایان نامه های تصادفات عابرین پیاده ، و بررسی میدانی به منظور جمع آوری اطلاعات بوده است . این پژوهش بر اساس پرسشنامه محقق ساخته انجام می پذیرد ودرتنظیم پرسشنامه از کارشناسان راهور،راهداری، شهرداری، هلال احمر، اورژانس استفاده می گردد.
۶-۳- نحوه جمع آوری اطلاعات
محقق با مراجعه به سوابق و پرونده های تصادفات بو قوع پیوسته عابرین پیاده با وسایل نقلیه در سطح شهرهای دماوند و رودهن ، و از طریق بررسی گزارشات و کروکی های کارشناسان پلیس راهور و استخراج اطلاعات مورد نیاز از جمله اطلاعات مربوط به سازمانهای دخیل در ترافیک و وضعیت معابر محل وقوع تصادف و اطلاعات مربوط به نواقص راه ها و وسایل نقلیه تصادفی و چگونگی وضعیت جسمانی رانندگان از قبیل وضعیت جسمانی،اخلاقی، خصوصیات فنی،آموزش ، گواهینامه رانندگان ، سن و جنسیت عابرین و رانندگان و تجهیزات و علائم راه ها و علل قضایی و علل فنی . نسبت به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز اقدام نموده است .
۷-۳-روش تجزیه وتحلیل اطلاعات
پس از تعیین چهار چوب کلی مسئله تحقیق و شناسایی کلید واژه های اصلی در اولین مرحله اقدام به مطالعه پژوهشهای انجام شده در چهار چوب نظریه تحقیق در حوزه تصادفات عابرین پیاده وهمچنین عوامل تاثیرگذار بر تصادفات عابرین پیاده انجام می گیرد . جمع آوری اطلاعات مربوط به موضوع وپیشینه تحقیق از طریق مطالعات کتاب خانه ای ،اسنادی ، پایان نامه ها ، مقالات ، پرسشنامه با کارشناسان ترافیک و پایگاه اطلاعاتی می باشد .روش تجزیه وتحلیل مورد استفاده در این تحقیق علاوه بر شیوه های آمار استنباطی وتوصیفی و نرم افزار SPSS استفاده می .برای جمع آوری داده های مورد نیاز جهت آزمون فرضیه ها از پرسش نامه بعنوان ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفت . پرسش نامه این پژوهش با توجه به سازه های مدل و با بهره گرفتن از معیارهاومقیاسهای استفاده شده در پرسش نامه های استاندارد در تحقیقات مشابه و پس از آزمون واصلاحات لازم و تطبیق آن با شرایط پلیس راهور به گونه ای طراحی شده که پاسخگویان گرایش خود را در رابطه با عوامل تاثیر گذار در تصادفات عابرین پیاده بیان می کند .گزینه ها بر مبنای طیف پنج گزینه ای لیکرت (کاملا موافقم، موافقم ،نظری ندارم ،مخالفم ،کاملا مخالفم )تهیه خواهد شد و پرسش نامه ها بصورت حضوری بین کارشناسان راهور ، شهرداری ، راهداری ، اورژانس وهلال احمرتوزیع گردید.
۸-۳- قلمرو زمانی ومکانی تحقیق
با توجه به اینک از ۵شهر تابعه شهرستان دماوند ،۲شهر در حوزه درونشهری است و رسیدگی به تصادفات این دو شهر توسط پلیس راهور صورت می پذیرد . سعی شد که از نظر قلمرو مکانی این دو شهر یعنی دماوند ورودهن از نظر تصادفات عابرین پیاده مورد بررسی قرار گیرند . وهمچنین تحقیق حاضر از نظر زمانی در محدوده سالهای ۱۳۹۱و۱۳۹۲ مورد بررسی قرار گرفته است . .
فصل۴
تجزیه و تحلیل داده ها
منابع تحقیقاتی برای نگارش پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیر گذار در کنترل ...