صنایع دستی
A4
صنایع لبنی
A5
صنایع آردسازی
A6
۴-۴ یافته های پژوهش حاصل از تحلیل داده ها
فرایند تحلیل شبکه ای را در چهار مرحله زیر می توان خلاصه کرد:
۱-۴-۴ ساخت مدل و تبدیل مسئله به یک ساختار شبکه ای
موضوع باید به طور آشکار و روشن به یک سیستم منطقی، مثل یک شبکه تبدیل شود. تمام عناصر خوشه ها ممکن است با دیگر خوشه ها و همچنین درون خوشه ها ارتباط و وابستگی داشته باشند. مدل این مسئله در نرم افزار مربوطه به شکل زیر است:
شکل ۱-۴ مدل مسئله در نرم افزار super decision
۲-۴-۴ تشکیل ماتریس مقایسه دودویی و تعیین بردار های اولویت
مشابه روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی، عناصر تصمیم در هریک از خوشه ها بر اساس میزان اهمیت آنها در ارتباط با معیار ها دو به دو مقایسه می شوند. خود خوشه ها نیز بر اساس میزان تاثیرشان در دستیابی به هدف دو به دو مورد مقایسه قرار می گیرند. همچنین تاثیر هر عنصر بر روی عنصر دیگر نیز مورد مقایسه قرار می گیرد. لازم به ذکر است که نتایج این مرحله منتج از پرسشنامه مقایسات زوجی وارد نرم افزار مربوطه شد.
۳-۴-۴ تشکیل سوپر ماتریس و تبدیل آن به سوپر ماتریس حد
برای دستیابی به اولویت های کلی در یک سیستم با تاثیرات متقابل، بردار های اولویت های داخلی در ستون های مناسب یک ماتریس وارد می شوند. در نتیجه یک سوپر ماتریس که هر بخش از این ماتریس ارتباط بین دو خوشه در یک سیستم را نشان می دهد بدست می آید. با جایگزینی بردار اولویت های داخلی عناصر و خوشه ها در سوپر ماتریس اولیه سوپر ماتریس ناموزون بدست می آید.
شکل ۲-۴ سوپر ماتریس نا موزون
در مرحله بعد سوپر ماتریس موزون از طریق ضرب سوپر ماتریس ناموزن در ماتریس خوشه ای محاسبه می شود.
شکل ۳-۴ سوپر ماتریس موزون
در مرحله بعد سوپر ماتریس حد با به توان رساندن تمامی عناصر سوپر ماتریس موزون تا زمانی که واگرایی حاصل شود یا به عبارت دیگر تمامی عناصر سوپر ماتریس همانند هم شوند محاسبه می شود:
شکل ۴-۴ سوپر ماتریس حد
۴-۴-۴ رتبه بندی صنایع
در نهایت نیز اولویت های کلی با بهره گرفتن از سوپر ماتریس حد به دست می آید.
نمودار ۱-۴ اولویت بندی صنایع بر اساس شاخص ها
همانطور که ماتریس ها بالا و همچنین رتبه بندی نشان می دهد می توان نتیجه گرفت که رتبه بندی صنایع به این صورت خواهد بود که صنایع فرش دستباف رتبه ۱، صنایع لبنی رتبه۲، پرورش طیور رتبه۳، تولید ادوات کشاورزی رتبه۴، صنایع آرد سازی رتبه ۵، و در نهایت صنایع دستی رتبه ۶ را در استان گلستان کسب کردند.
هم اکنون می خواهیم بدانیم که هر یک از این شاخص ها در صنایع مختلف دارای چه ضریب اهمیتی هستند. بدین منظور از روش آنتروپی استفاده می نماییم.
۵-۴-۴ وزن معیار های پژوهش
معیار های پژوهش که با روش ANP حل شد، خروجی آن به صورت شکل زیر می باشد.
نمودار ۲-۴ اوزان شاخص ها
۵-۴ آنتروپی شانون
آنتروپی یک مفهوم بسیار با اهمیت در علوم اجتماعی، فیزیک و تئوری اطلاعات میباشد. وقتی که داده های یک ماتریس تصمیم گیری به طور کامل مشخص شده باشد، میتوان از روش آنتروپی، برای ارزیابی وزنها استفاده کرد. ایده این روش این است که هرچه پراکندگی در مقادیر یک شاخص، بیشتر باشد، آن شاخص از اهمیت بیشتری برخوردار است.
آنتروپی در نظریه اطلاعات، یک معیار عدم اطمینان است که با توزیع احتمال مشخص pi بیان می شود. اندازه گیری این عدم اطمینان (Ei) توسط شانون به صورت زیر بیان شده است:
۱-۵-۴ وزن دهی شاخص ها در صنایع فرش دستباف
در صنعت فرش دستباف ابتدا پرسشنامه ای مبنی برتعیین اهمیت هر یک از این شاخص ها به ۵ خبره در این صنعت از جمله رئیس اتحادیه صنفی، صاحب نظران این صنعت، فعالین دانشگاهی و مدیران صاحب نظر کارگاه های قالی بافی توزیع شد سپس با توجه به پاسخ های داده شده و میانگین وزنی هریک از پاسخ ها با بهره گرفتن از روش انتروپی شاخص ها وزن دهی شد که به صورت جداول زیر می باشد.
ابتدا مقدار آنتروپی محاسبه می شود:
Ej=-k ;
جدول ۱۲-۴ محاسبه Ej