دبیران اعتقاد داشتند که به منظور تحقق یادگیری سازمانی در مدارس، باید به طور همه جانبه از این امر حمایت و پشتیبانی شود. در این میان، آنها نقش مدیریت مدرسه را بسیار مهم تلقی نمودند؛ چرا که اکثر آنها به این امر تأکید داشتند. همچنین خیلی از آنها فرهنگ سازمانی حمایتی را در تحقق این امر مهم دانستند و به این امر اذعان داشتند که باید هنجارها و ارزش های حاکم در مدرسه از یادگیری حمایت کند و آن را مورد تشویق قرار دهد.
دبیران همچنین یکی از راه های تقویت و بهبود یادگیری در مدرسه را استفاده از تیم های کاری دانستند. آنها بیان داشتند که مدرسه باید با تعیین پاداش هایی بر مبنای عملکرد تیمی سبب شود که دبیران به کار کردن با همدیگر ترغیب شوند تا زمینه یادگیری دبیران از همدیگر فراهم شود.
خیلی از دبیران اعتقاد داشتند که به منظور نهادینه کردن یادگیری در مدرسه باید فضای توأم با اعتماد و همکاری را بر مدرسه حاکم کرد تا دبیران بتواند در چنین فضایی ایده های خود را آزادانه بیان کنند، با همدیگر همکاری کنند و تمایل بیشتری نسبت به تسهیم دانش خود با دیگران داشته باشند و از این طریق زمینه تحقق یادگیری وتوسعه کاری آنان را فراهم آورند.
بعضی از دبیران نیز شبکه های ارتباطی سالم را از عوامل بسیار مهم در تحقق و نهادینه کردن یادگیری سازمانی در مدارس دانستند. آنها بیان داشتند که باید در مدارس و آموزش و پرورش، ارتباطات باز و شفاف وجود داشته باشد تا دبیران و کارکنان به یکدیگر اعتماد کنند و در نتیجه احساس امنیت کنند که بتوانند ایده های نو و جدید خود را بروز بدهند.
همچنین دبیران توانمندسازی دبیران را عامل مهمی در تقویت یادگیری سازمانی دانستند. آنها به این امر اذعان داشتند که برای داشتن مدرسه و سازمانی که یادگیری سازمانی در بین افراد آن در سطح بالایی باشد، نیازمند توانمند کردن دبیران هستیم تا از این طریق آنها آزادی عمل در کار خود بدست آورند، نتایج کار خود را در نتایج کلی عملکرد سازمان موثر بدانند، احساس شایستگی در شغل در آنها بوجود آید، در بین آنها اعتماد برقرار شود و منجر به مشارکت در بین آنها شود و آنها را به سمت یادگیری سازمانی رهنمون کند.
در نهایت دبیران مدارس متوسطه شهر تهران، عوامل محیطی را که باعث تقویت و بهبود سطح یادگیری سازمانی می گردد را شامل؛ مهیا ساختن زیرساخت های ساختاری کلان جامعه، مهیا ساختن بسترهای فرهنگی در جامعه، قوانین حمایت کننده از یادگیری سازمانی، مهیا ساختن ساختارها و بسترهای اجتماعی برای حمایت از یادگیری سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و … دانسته اند.
خیلی از دبیران شیوه های ساختاری و روابط بین بخشی نهادها و سازمان های علمی، صنعتی و تکنولوژی، تولیدی، خدماتی، آموزشی، بهداشت و غیره را از جمله موانع تحقق یادگیری سازمانی لحاظ کردند. آنها اعتقاد داشتند که باید زیرساخت های ساختاری کلان جامعه مهیا باشد تا بتوان یادگیری را در مدارس نهادینه نمود. آنها همچنین زیرساخت ها و بستر های فرهنگی و اجتماعی را عامل مهمی جهت تقویت و بهبود یادگیری سازمانی در مدارس دانستند. دبیران مدارس متوسطه شهر تهران در همین زمینه بیان داشتند که بایستی فرهنگ حاکم بر جامعه برای ایده ها و ایده پردازیها ارزش قائل باشد و به آن ارج بگذارد و از یادگیری سازمانی حمایت کند.
اکثر دبیران مدارس متوسطه اذعان داشتند که به منظور بهبود و تقویت یادگیری سازمانی در مدارس باید زیرساخت های تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات مهیا باشد. آنها سیستم های اطلاعات و ارتباطات (اینترنت و …) را عامل مهم جهت گسترش و تسهیم دانش در نظر گرفتند و معتقد بودند این امر باعث می گردد که راه های به دست آوردن دانش میسر گردد، همچنین امکان جستجوی، دسترسی و بازیابی اطلاعات را برای افراد فراهم کند و همکاری بین اعضای سازمان را تقویت نماید. خیلی از آنها نیز معتقد بودند که اینترنت از آنجا که فرایند جمع آوری، ذخیره و تبدیل دانش با سرعت بالا را تسهیل می کند، از این طریق زمینه تحقق یادگیری سازمانی را در مدارس فراهم می آورد.
۴-۴- یافته های جانبی پژوهش:
آیا بین نظرات دبیران دبیرستان های شهر تهران در مورد یادگیری سازمانی با توجه به عوامل دموگرافیک (سن، جنس، تحصیلات، سابقه خدمت) تفاوت معنی داری وجود دارد؟
الف) جنسیت:
در پاسخ به این سوال که آیا بین متغیر یادگیری سازمانی بر حسب جنسیت تفاوتی وجود دارد یا نه، به دلیل برقراری همگنی واریانسها و نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون آماری تی مستقل استفاده شده است. با توجه به اینکه ممکن است بین نظرات دبیران زن و مرد در مورد یادگیری سازمانی تفاوت وجود داشته باشد، از آزمون فوق استفاده شده است که نتایج این محاسبات در جدول ذیل ارائه شده است.
جدول (۴-۲۹) مقایسه میانگین نمرات یادگیری سازمانی بر حسب جنسیت
شاخص آماری متغیرها |
جنس | میانگین | انحراف معیار | t | p |
یادگیری سازمانی | مرد | ۹۴/۲ | ۶۸۸/۰ | ۰۷۱/ ۲ | ۹۴۳/۰ |
زن | ۹۳/۲ | ۷۱۸/۰ |
همان طور که در جدول فوق مشاهده میشود، مقادیر t بدست آمده برای متغیر یادگیری سازمانی، در سطح آلفای ۰۵/۰ (دو دامنه) از مقدار t جدول (۹۶/۱) کوچکتر است. همچنین مقادیر معنیداری بدست آمده برای این متغیر از سطح آلفای ۰۵/۰ کوچکتر است، بنابراین فرض صفر قبول میشود. یعنی با ۹۵/۰ اطمینان میتوان گفت که بین نظرات دبیران زن و مرد در مورد یادگیری سازمانی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
ب) تحصیلات:
در پاسخ به این سوال که آیا بین نظرات دبیران در مورد یادگیری سازمانی بر حسب تحصیلات تفاوتی وجود دارد یا نه، به دلیل برقراری همگنی واریانسها و نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون آمار تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده است.
جدول (۴-۳۰) مقایسه میانگین نمرات یادگیری سازمانی بر حسب تحصیلات
شاخص آماری متغیرها |
مدرک تحصیلی | میانگین |