پ. حداقل حجم تردد:
۱ـ حجم وسایلنقلیه ورودی به تقاطع از رویکردهای راه اصلی(مجموع دو رویکرد) به طور متوسط ۳۰۰ وسیله در ساعت برای مدت ۸ ساعت از یک روز عادی باشد.
۲ـ حجم وسایلنقلیه، عابران پیاده و دوچرخههای ورودی به تقاطع از رویکردهای راه اصلی(مجموع دو رویکرد) به طور متوسط ۲۰۰ واحد در ساعت برای همان ۸ ساعت و متوسط تأخیر ترافیک وسایلنقلیه حداقل ۳۰ ثانیه به ازای هر وسیله در طی شلوغترین ساعت باشد، اما اگر سرعت %۸۵ در رویکردهای راه اصلی، از km/h65 بیشتر شد، معیار حداقل حجم وسایلنقلیه %۷۰ مقادیر فوق خواهد بود.
هنگامی که معیار چراغدار کردن ارضا نشده است اما معیارهای ب، پ-۱ و پ-۲ به میزان ۸۰ درصد حداقل مقادیر ارضا شدهاند، استفاده از کنترل توقف در چند جهت توجیهپذیر است. معیار پ-۳ در این حالت مورد استفاده قرار نمیگیرد.
معیارهای دیگری که ممکن است در مطالعات مهندسی مورد استفاده قرار گیرد، عبارتند از:
نیاز به کنترل تداخل در هنگام گردش به چپ،
نیاز به کنترل تداخل وسایلنقلیه و عابران پیاده در نزدیکی محلهای تولیدکننده حجم زیادی از عابران پیاده،
محلهایی که استفاده کنندگان از راه پس از توقف امکان مشاهده ترافیک تداخلی(ترافیک در جهتهای دیگر)را ندارند و تنها راهحل عبور آنها از تقاطع متوقف ساختن ترافیک در سایر جهتهای داخلی است،
در تقاطعی با دو خیابان جمعکننده در ناحیه مسکونی که شرایط طراحی و عملکردی یکسانی دارند و استفاده از کنترل توقف در چند جهت، مشخصات عملکردی تقاطع را بهبود خواهد بخشید.
کاربرد: بهطور کلی معیارهای ذکر شده در بند قبلی عوامل مختلفی را که بر عملکرد و ایمنی تقاطع مؤثر هستند بررسی میکند. این عوامل عبارتند از: حجم ترافیک، تغییرات حجم ترافیک در طول روز، طرح هندسی رویکردها، سرعت در راه اصلی، بسامد تصادفات و تأخیر وسایلنقلیه.
پس از شناسایی معیاری که باید ارزیابی شود اطلاعات لازم بر اساس روشهای مناسب میدانی جمع آوری میشوند، اطلاعات لازم برای هر معیار در جدول ۲-۴ خلاصه شده است.
جدول ۲ـ۴: اطلاعات لازم برای ارزیابی معیارهای MUTCD2009 برای کنترل حرکت در چند جهت
گروه | رویکرد | کوچکترین واحد زمانی | یادداشت | مطالعه | معیار ظابطه | |||
اصلی | فرعی | |||||||
حجم ورودی | ساعت | __ | ۲ | ۸ | ||||
ساعت | __ | ۲ | ۸ | |||||
حجم عابر پیاده |