گلستان (گل محمدی)
۲
۰
۱
۰
۲
۰
۱۵۰۰
زعفران
۱
درختان ودرختچه های غیر مثمر
۰
۰
۳۰
۰
جمع کل
۹۰۰
۰
۶۷۴۸
۶۳
۶۸۹۰۶
۱۰۸
ماخذ: جهادکشاورزی شهرستان خنداب، ۱۳۹۱
شکل(۳-۲۳): میزان تولید محصولات باغی شهرستان خنداب
ماخذ: نگارنده
بطورکلی، عمده ترین محصولات تولیدی در باغات شهرستان خنداب مربوط به محصول، انگور، هلو، شلیل و سیب می باشد. در این بین، انگور از محصولات استراتژیک منطقه و از مهمترین تولیدات باغات شهرستان خنداب می باشد. انگور شهرستان خنداب شهرت ملی و منطقه ای دارد و از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. بیشتر این محصول در قالب کشمش و خشکبار فرآوری و به سایر نقاط استان و کشور صادر می شود. اراضی باغی اختصاص یافته به محصول انگور در شهرستان خنداب به ۳۲۱۶ هکتار می رسد و میزان تولید محصول در سطح ۳۲۶۹۸ تن می باشد. عملکرد این محصول در هکتار ۱۲۰۰۰ کیلوگرم بوده و از میانگین کشوری یعنی ۱۱۰۰۰ کیلوگرم در هکتار و جهانی یعنی ۸۰۰۰ کیلوگرم در هکتار بالاتر بوده(بانک آمار کشاورزی سازمان خوار و بار جهانی فائو،) www.fao.org) و موقعیت عالی این محصول را در بخش کشاورزی منطقه نشان می دهد. اگرچه میانگین تولید انگور در شهرستان خنداب به موقعیت استثنایی برخی از مناطق کشور یعنی سطح تولید ۲۰۰۰۰ کیلوگرم در هکتار نمی رسد، ولی با اتخاذ تمهیدات لازم و استراتژی های بلند مدت دستیابی به این هدف امکان پذیر می باشد. این درحالی است به علت فقدان مبانی علمی و ترویجی و نبود صنایع فرآوری و تبدیلی، موقعیت استثنایی این محصول به خطر افتاده و بسیاری از باغات در معرض آفات و بیماری هستند و بازاریابی محصول با مشکل مواجه است به گونه ای که عمده محصولات تولیدی به اسم سایر استان های اطراف بویژه شهر ملایر در استان همدان به فروش می رسد و قیمت واقعی فروش به جیب کشاورزان منطقه نمی رود. در ارتباط با محصول هلو سطح زیرکشت به ۱۵۸۹ هکتار می رسد و میزان تولید عدد ۱۶۶۶۶ تن را نشان می دهد. سطح زیر کشت محصول شلیل ۲۳۴ هکتار و میزان تولید ۲۸۰۸ تن می باشد. عملکرد این دو محصول ۱۲۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است که تقریبا برابر با میانگین ۱۲۷۰۰ کیلوگرم در هکتار کشور است، ولی با میانگین جهانی کشورهای پیشرفته یعنی ۴۰۰۰۰ کیلوگرم (بانک آمار کشاورزی سازمان خوار و بار جهانی فائو، www.fao.org) در هکتار فاصله زیادی دارد. بطورکلی، در ارتباط با بخش تولیدات باغی شهرستان خنداب هیچ صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسبی شکل نگرفته و بسیاری از فرایند بازاررسانی و بازاریابی محصولات تولیدی به صورت سنتی صرت می گیرد. محل فروش محصولات در مناطق شهری بوسیله واسطه ها و حق العمل کاران میدانی صورت می گیرد و ضایعات محصولات تولیدی در سطح بالایی می باشد. تمهیدات لازم جهت تعیین برند تجاری اتخاذ نشده و در زمینه صادرات محصولات اقدامات بهینه ای صورت نگرفته است. بنابراین، با توجه به قابلیت های فراوان در تولید محصولات باغی و تجربیات بومی نهفته در این منطقه، بازتاب واقعی این بخش در ساختار اقتصادی سکونتگاه های روستایی دیده نمی شود و ظرفیت های موجود در باغات شهرستان خنداب فرصت ظهور نمی یابد.