بخش سوم این سوالات سطح سفارشیسازی هر کدام از روزنامهها را مورد بررسی قرار میدهد. این بخش شامل ۱۶ پرسش میباشد که مانند بخش نخست (شرایط رقابتی)، به بررسی دو قسمت «اکنون» و «۱۳۹۴» می پردازد. در پرسش نخست این بخش از پاسخدهنده خواسته شده است که در صورت انتخاب گزینه «کاملاً موافقم» در هر دو قسمت «اکنون» و «۱۳۹۴»، از پاسخ دادن به بقیه سوالات در بخش ۳ خودداری نماید و به سراغ بخش ۴ برود، در غیر این صورت می تواند به بقیه سوالات در این بخش پاسخ دهد.
بخش چهارم این پرسشنامه به بررسی منابع درآمدی می پردازد. این بخش هم شامل ۱۴ سوال میباشد که هر کدام به دو قسمت «اکنون» و «۱۳۹۴» تقسیم میگردند و مجموعاً ۲۸ سوال را تشکیل می دهند. در این بخش هم به مانند بخش ۳ از پاسخ دهندگان خواسته شده است که در صورت انتخاب گزینه «کاملاً موافقم» در هر دو قسمت سوال نخست، از پاسخ دادن به بقیه سوالات این بخش خودداری نمایند و در غیر این صورت به ادامه سوالات این بخش پاسخ دهند. لازم به ذکر است که در قسمت ۱۴ بخش ۴ سوالات از پاسخ دهندگان خواسته شده بود که میزان بودجه اختصاصی خود در هر یک از بخشهای درآمدزای روزنامه آنلاین خود را به صورت درصدی در زمان حال و در سال ۱۳۹۴ ذکر نمایند.
در پایان توضیحات راجعبه پرسشنامه این پژوهش باید این نکته را هم ذکر کرد که به منظور کسب اطلاعات دقیقتر و همچنین تعدیل و تحلیل کردن نتایج تحقیق و همچنین استفاده از نظرات مجریان روزنامههای آنلاین در ایران، در کنار پرسشنامه مذکور از یک پرسشنامه تشریحی نیز بهره برداری شد که برگرفته از پژوهش پروفسور مارکو ساکسیاروی است. نتایج این مصاحبه ها که به صورت مستقیم و توسط پژوهشگر تحقیق حاضر انجام گرفته است، در فصل پنجم این پژوهش بیان خواهد شد.
۶-۳ روایی پرسشنامه
منظور از روایی[۲۳۹] این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سؤالات مندرج در ابزار دقیقاً متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد؛ یعنی این که هم داده های گردآوری شده از طریق ابزار مازاد بر نیاز تحقیق نباشد و هم این که بخشی از داده های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیرها در محتوای ابزار حذف نشده باشد (حافظنیا، ۱۳۸۸). به عبارت دیگر، مفهوم اعتبار به این سؤال پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد ویژگی مورد نظر را میسنجد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۶). در این پژوهش روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اساتید راهنما و مشاور و همچنین چند تن از دانشجویان مقطع دکتری مورد بررسی قرار گرفته است. پرسشنامه مورد استفاده استاندارد است. لازم به ذکر است که این پرسشنامه از پژوهش پروفسور مارکو ساکسیاروی در زمینه روزنامههای آنلاین با موضوع سفارشیسازی و محیط بازار، از دانشکده اقتصاد هلسینکی، دپارتمان مدیریت و علوم سیستمهای اطلاعاتی برگرفته شده است.
۷-۳ پایایی پرسشنامه
پایایی[۲۴۰] عبارت است از این که اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود (حافظنیا، ۱۳۸۸). به عبارت دیگر، پایایی با این امر سروکار دارد که ابزار اندارهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۶). در این پژوهش، برای برآورد پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. در واقع، در پرسشنامههایی که پاسخهای چند گزینهای دارند، استفاده از فرمول ضریب آلفای کرونباخ توصیه شده است. آلفای کرونباخ بین صفر و یک محاسبه می گردد که هر چه مقدار آن به یک نزدیکتر باشد، نشاندهنده اعتبار بالاتر پرسشنامه است. رابطه آلفای کرونباخ عبارت است از:
n = تعداد سئوالات
= ضریب آلفای کرونباخ
= انحراف معیار سئوال
-
- = انحراف معیار کل پرسشنامه
در این پژوهش هم با توجه به موارد بالا برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ بهره برده شده است که نتایج آن را در ذیل شاهد هستید:
متغیرها | میزان آلفای کرونباخ |
تجربه در نشر (اکنون) | ۷۸۷/۰ |
تجربه در نشر (۱۳۹۴) | ۷۲۵/۰ |
اهمیت هدف | ۸۲۳/۰ |
منابع درآمدی (اکنون) | ۷۵۳/۰ |
منابع درآمدی (۱۳۹۴) | ۸۴۲/۰ |
موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین | ۸۳۴/۷ |
محیط بازار (اکنون) | ۶۷۵/۰ |
محیط بازار (۱۳۹۴) | ۷۹۲/۰ |