۰۰/۱۰۰
شکل ۴-۵ : نمودار توزیع فراوانی سابقه خدمت پاسخ دهندگان
۴-۳) مدل مورد استفاده در تحقیق
با توجه به اینکه تحقیق حاضر به بررسی روابط بین توانمندسازها و نتایج مدل تعالی EFQM در معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران پرداخته است، و اینکه مدلهای موجود تنها به بررسی روابط بین مؤلفه های تعالی و دیگر شاخص ها پرداخته اند و تحقیقی که به صورت دقیق و در قالب جزییات به بررسی روابط درونی بین مؤلفه های تعالی EFQM بپردازد وجود نداشته است؛ همچنین کلیه سازمان هایی که قصد وارد شدن به مسیر کیفیت و خصوصاً بهره مندی از جوایز کیفیت و بهره وری را دارند؛ لازم است شناختی در مورد اثرات هر یک از شاخص های تعالی داشته باشند تا آنها پروژه های بهبود را بر اساس وضعیت قوت بالقوه خود تعریف کنند. با عنایت به توضیحات فوق، مدلی را برای بررسی روابط درونی بین شاخص های تعالی EFQM که مناسب وضعیت حال حاضر معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت شهری شهرداری تهران باشد ارائه داده و سپس به تحلیل آن پرداخته.
۴-۳-۱- روش تعیین شاخص های مدل
برای تعیین شاخص های مدل تعالی EFQM، به بررسی مدلهای تعالی رایج جوایز کیفیت اروپایی (بومی سازی شده) ایرانی و همچنین کشورهای اروپایی پیشرو، در کتب، مقالات و پایان نامه های خارجی و داخلی پرداخته و پس از جمع آوری شاخص ها و با توجه به نظر اساتید و خبرگان و با بهره گرفتن از استانداردهای موجود در این بخش، آنهایی را که به یکدیگر شبیه بوده را تجمیع کرده و نیز تعدادی را که مانند یکدیگر بودند حذف کردیم. که در نهایت ۹ معیار اصلی شامل، ۵ معیار توانمند ساز که خود شامل ۲۴ زیر معیار فرعی و ۴ معیار نتایج که خود شامل ۲۴ زیر معیار فرعی می باشند را استخراج نموده که در جدول۴-۷ نشان داده شده است. و در آخر از شاخص های مدل اصلاح شده و بومی سازی شده ایرانی تعالی سازمانی مؤسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی بخش صنعت و معدن جهت تعیین شاخص های این تحقیق استفاده شده است.
جدول ۴-۷: شاخص های مدل تعالی EFQM پژوهش
معیارهای مدل تعالی EFQM
ردیف
معیارهای توانمند ساز
۱
معیار رهبری
۲
معیار خط مشی و استراتژی
۳
معیار کارکنان
۴
معیار منابع و مشارکت
۵
معیار فرآیندها
ردیف
معیارهای نتایج