اصلاً در من وجود ندارد:۱ به ندرت در من وجود دارد:۲ گاهی در من وجود دارد:۳
اغلب در من وجود دارد:۴ تقریباً در من وجود دارد:۵
برای بدست آوردن نمره مربوط به هر زیر مقیاس باید نمرات همه عبارات زیر مقیاس مورد نظر ( هر زیر مقیاس ۱۵ عبارت ) را با هم جمع کنید. برای بدست آوردن نمره میانگین عدد به دست آمده را بر ۱۵ تقسیم کنید و برای بدست آوردن نمره کل باید امتیازات مربوط به ۹۰ عبارت را با هم جمع کنیم.در عبارات زیر نمرهگذاریبهصورتمعکوسمیباشد: ۳.۴.۷.۸.۱۱.۱۲.۱۵.۱۶.۱۹.۲۰.۲۳.۲۴.۲۷.۲۸.۳۱.۳۲.۳۵.۳۶.۳۹.۴۰.۴۳.۴۴.۴۷.۴۸.۵۱.۵۲.۵۵.۵۶.۵۹.۶۰.۶۳.۶۴.۶۷.
۶۸.۷۱.۷۲.۷۵.۷۶.۷۹.۸۰.۸۳.۸۴.۸۷.۸۸.یعنی بدین صورت:
اصلاً در من وجود ندارد:۵ به ندرت در من وجود دارد:۴ گاهی در من وجود دارد:۳
اغلب در من وجود دارد:۲ تقریباً در من وجود دارد:۱
ضریبآلفای زیر مقیاسها بدین شرح گزارش شدهاند:
(وابستگی متقابل:۷۵/۰)،(استقلال عاطفی-والدین:۸۶/۰)،(مدیریت زمان:۸۲/۰)،(مدیریت پول:۷۹/۰)،(استقلال عاطفی-دوستان/همسالان:۷۵/۰)،(جابجایی:۸۳/۰)،(کل مقیاس:۹۴/۰).
۳-۵روشها تجزیه و تحلیل دادهها:
تحلیل های کمی این پژوهش حول چهار موضوع انجام می شود:
۳-۵-۱اطلاعات جمعیتشناختی و تحلیلهای توصیفی:
در این بخش تحلیلهایی مانند فراوانی ویژگیهای آزمودنیها به تفکیک متغیرهای جمعیتشناختی از جمله جنسیت،سن،میزانتحصیلات،دانشگاه مبناینظری میباشد.این اطلاعات توسط جدول و نمودار ارائه شده.البته در این قسمت اطلاعات توصیفی مثل میانگین و انحراف معیارعاملهای مرتبط با پرسشنامه رشد خودمختاری ذکر شده.نرمافزار مورد استفاده در این قسمت (spss)است.
۳-۵-۲تحلیل های مبتنی بر نظریه کلاسیک اندازه گیری:
در این قسمت تحلیلهای مرتبط با نظریه اندازهگیری کلاسیک CTTصورت گرفته. تحلیلهای مدنظر شامل:روایی(رواییسازه)ضریبپایایی به روشآلفای کرونباخ،آزمون لاندا ۲گاتمن ،ضریب پایایی تتا،اومگا. به علاوه شاخصهای دشواری و تمییز از طریق ضریبهمبستگیدورشته ای در این بخش محاسبه شده است. جهت تحلیلدادهها براساس این رویکرد از نرمافزار (SPSS و Amos)استفاده شده است.
۳-۵-۳ساختار عاملی(روایی سازه):
شناسایی ساختار عاملی علاوه بر آنکه گامی در جهت رواسازی ابزار است، در جهت شناسایی عاملهای زیر بنایی و تعداد آنها استفاده میشود. به همین منظور تحلیل عاملی تأییدی و پایایی مرکب(composite reliability)در این پژوهش استفاده شده است.در تحلیل عاملی تأییدی محقق مطالعات خود را بر مبنای ساختار عاملی از پیشتعیین شده دنبال میکند و درصدد است صحت و سقم ساختار عاملی مجموعهای از متغیرهای مشاهده شده را مورد آزمون قرار دهد. جهت تحلیلدادهها براساس این رویکرد از نرمافزار (Amos)استفاده شده است.
تحلیل عاملی که اکنون در بسیاری از پژوهشها و تحقیقات و مطالعات انجام میشود مشکلات جدی دارد که اجتناب از آنها امکان پذیر نیست . مهمترین مشکل این تحلیل عاملی ها استفاده از تحلیل عاملیهای خطی است که مشکل جدی در تحلیل عاملی به شمار میرود. در انجام این تحلیل عاملی فرض میشود که رابطه خطی بین صفت مکنون یا عامل و متغیرهای مشاهده شده وجود دارد. این فرض در بیشتر یا قریب به اتفاق تمام مطالعات واقعی نیست. علاوه بر این تحلیل عاملی مبتنی بر ماتریس همبستگی انجام میشود واز اطلاعات کامل مطالعه استفاده نمیکند. به منظور استفاده از کلیهی اطلاعات نمیتوان از روشهای تحلیل عاملی موجود استفاده نمود. به منظور تحلیلعاملی غیر خطی با اطلاعات کامل [۶۰]می توان از نظریهی سوال پاسخ استفاده نمود. مبتنی بر مدل های چندبعدی نظریهی سوال پاسخ میتوان تحلیلعاملی انجام داد که هم غیر خطی باشند و هم از کلیه ی اطلاعات استفاده شود. علاوه بر این روشهای چند بعدی به پارامتری کردن سئوالات در ابعاد مختلف میپردازند.نرم افزار مورد استفاده در این بخش (Amos)بود.(رضایی، ۱۳۹۳)
۳-۵-۴تحلیل های مبتنی بر نظریه IRT :
گام اول در تحلیل های IRT مشخص کردن مدل مناسب برای داده هاست. بعد از اینکه مدل مناسبی انتخاب شد، برازش سؤالها با این مدل بررسی می شوند و سؤالهایی که برازش خوبی با مدل ندارند، اصلاح، تغییر و یا حذف میشوند. سپس پارامترهای مدل برآورد میشود. این پارامترها شامل پارامتر b به عنوان شاخص دشواری سؤال(ضریب توافق)، پارامتر a به عنوان شاخص تمییز سؤال و شاخص c به عنوان شاخص حدسپذیری است. منحنی ویژگی سؤالها به تفکیک رسم شده و بررسی میشوند. در اینجا هم فیلتری برای دفع و یا اصلاح سؤالهای معیوب برقرار میشود. در ادامه توابع آگاهی سؤالها و تابع آگاهی کل به دست آمده و رسم میشود. جهت تحلیل دادهها در این بخش هم از نرمافزار(multilog) استفاده شد. نوع تحلیل داده ها هم به روش مدلهای(grm)بود.رضایی (۱۳۹۳).
۳-۵-۴-۱مدل پاسخ مدرج ( :(grm
این مدل برای پاسخ سوالهایی مناسب است که گزینههای پاسخ دارای طبقههای مرتب شده هستند، مانند آنچه که در مقیاسهای درجهبندی لیکرت[۶۱] وجود دارند. برای برازش مدل مدرج به برابر بودن تعداد طبقههای پاسخ یا گزینه سوالها نیازی نیست،اگر قالب سوالهای مقیاس متفاوت باشد، در برآورد پارامتر سوال یا تفسیر بعدی پارامتر مشکلی پیش نمیآید، اگر هیچ گونه عصایجادویی[۶۲] آمار در دست نداشته باشیم که راهنمای ما در انتخاب مدل باشد، ناگزیر باید از بین مدلها آنها که عملیتر است انتخاب کنیم.اولین راهنما تعداد پارامترهایی است که باید برآورد شوند. مدلهایی که پارامترهای کمتری دارند از آنهایی که پارامترهای بیشتری دارند بهترند، زیرا بطور کلی برآورد مدلهای نوع اوّل به حجمنمونه کمتری نیاز دارد. همچنین سهولت نمرهگذاری نیز عامل دیگری است که باید در نظر گرفته شود، همچنین ناگفته پیداست که مدلها در صورتی برازندهاند که برنامههای مناسب و قابل کاربرد در مورد آنها در دسترس باشد( امبرتسون,رایس, ۱۳۸۸).
فصلچهارم
یافتههای پژوهش
۴-۱مقدمه:
در این فصل اقدام به ارائه یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها خواهیم نمود. یافته ها در قالب سؤال ها و جداول مشخص به صورت سؤال به سؤال ارائه میشود. در ابتدا نیز اطلاعات توصیفی حاصل از اجرای پژوهش ارائه میشود.
۴-۲اطلاعات توصیفی: اطلاعات جمعیت شناختی
نمودار ۴-۱ اطلاعات مربوط به فراوانی نمونه حاصل از اجرای ابزار را به تفکیک جنسیت نشان میدهد.
نمودار۴-۱ فراوانی نمونه به تفکیک جنسیت
طبق نمودار ۴-۱اطلاعات جمعیت شناختی به تفکیک جنسیت به این شرح است: مذکر ۴۵۵ مشارکت کننده(۴۵/۵)، مونث ۵۴۵ مشارکت کننده(۵۴/۵)
نمودار ۴-۲ اطلاعات مربوط به فراوانی نمونه حاصل از اجرای ابزار را به تفکیک سن نشان میدهد.
نمودار۴-۲ فراوانی نمونه به تفکیک سن
طبق نمودار۴-۲ اطلاعات جمعیت شناختی به تفکیک سن به این شرح است:(سنین۲۰-۲۵،۲۹۹نفر)،(سنین۲۶-۳۰،۳۰۷نفر)(سنین۳۱-۳۵،۲۲۹نفر)و(سنین۳۶-۴۰،۱۶۵نفر)بودند.
نمودار ۴-۳ اطلاعات مربوط به فراوانی نمونه حاصل از اجرای ابزار را به تفکیک تحصیلات نشان میدهد.
نمودار۴-۳ فراوانی نمونه به تفکیک تحصیلات
طبق جدول ۴-۳اطلاعات جمعیتشناختی به تفکیک تحصیلات به این شرح است:دانشجویان مقطع دکترا ۲۷۸نفر معادل۲۷/۸درصد،دانشجویان مقطع ارشد۳۹۶نفر معادل ۳۹/۶درصد،و دانشجویان مقطع کارشناسی ۳۲۶نفر معادل۳۲/۶درصد.
نمودار ۴-۴ اطلاعات مربوط به فراوانی نمونه حاصل از اجرای ابزار را به تفکیک دانشگاه نشان میدهد.
نمودار۴-۴ فراوانی نمونه به تفکیک دانشگاه
طبق جدول ۴-۴اطلاعات جمعیتشناختی به تفکیک دانشگاه به این شرح است:دانشگاه شریف ۲۰۰دانشجو،دانشگاه علم و صنعت۲۳۰ نفر،دانشگاه تهران۱۹۰نفر،دانشگاه مدرس۱۶۰نفر،و دانشگاه علوم پزشکی ایران۲۲۰نفر.
۴-۳یافتههای پژوهش بر اساس سؤالهای پژوهش:
سوال اول: پرسشنامه رشد خودمختاری تا چه اندازه از پایایی برخوردار است؟