Rit: بازده کوتاه مدت (تعدیل نشده ) سهم i در زمان t
Rmt: بازده پرتفوی بازار (شاخص کل بازار ) در زمان t بعد از عرضه اولیه سهم i
در این تحقیق با توجه اعمال سیاست ” دامنه نوسان روزانه قیمت “ و همچنین اعمال برخی کنترلهای دیگر بر قیمت ها از سوی مقامات بورس و در نتیجه فاصله گرفتن قیمت این سهام از ارزش ذاتی آن، به منظور اندازه گیری بازده غیرعادی کوتاه مدت، از روابط بالا در پایان هفته چهارم معاملاتی استفاده خواهد شد.
ج- متغیرهای کنترل:
“در یک تحقیق، اثر تمام متغیرها را بر یکدیگر نمی توان به طور همزمان مورد مطالعه قرار داد. بنابراین محقق اثر برخی از متغیر ها را کنترل نموده، آن ها را خنثی می کند. این نوع متغیر ها متغیر کنترل نامیده میشوند"(سرمد و دیگران،۱۳۸۹).
در تحقیق جاری، متغیر های کنترل شامل موارد زیر هستند که بر اساس تحقیقات صورت گرفته از جمله جان لین و تیان (۲۰۱۲) و باقرزاده و همکاران (۱۳۸۸) انتخاب شده اند :
-
- اندازه شرکت ( SIZE):
فاما و فرنچ [۱۱۹](۱۹۹۳) نشان دادند که یکی از فاکتور های فزاینده ریسک شرکت ها، اندازه آنها است. در این تحقیق برای کمی کردن این متغیر، از لگاریتم طبیعی کل دارایی های در ابتدای سال عرضه عمومی اولیه استفاده می شود.
-
- اهرم مالی ( LEV):
در این تحقیق برای محاسبه اهرم مالی از نسبت کل بدهی ها به کل دارایی ها استفاده می شود.
-
- نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ROA):
نرخ بازده حقوق صاحبان سهام با نسبت سود خالص پس از مالیات به کل دارایی ها، برای سال قبل از عرضه اولیه عمومی محاسبه خواهد شد.
-
- سن شرکت ( Age) :
سن شرکت برحسب لگاریتم طبیعی فاصله زمانی بین تاریخ تاسیس شرکت و تاریخ پذیرش توسط هیات پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار محاسبه می شود.
-
- نوسان بازده شاخص بازار ( MCON):
برای نشان دادن شرایط عمومی بازار قبل از عرضه عمومی اولیه، از متوسط انحراف معیار بازده روزانه پرتفوی بازار( شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار )در مقطع زمانی ۳ ماه قبل از عرضه اولیه سهم استفاده خواهد شد.
-
- ساختار مالکیت سهامداران ( OW.RAT):
این متغیر، لگاریتم طبیعی تعداد سهامداران با مالکیت بیش از ۱۵ درصد سهام شرکت را در تاریخ عرضه اولیه سهم نشان می دهد.
-
- درصد سهام عرضه شده ( TS):
درصد سهام عرضه شده، براساس درصد سهام عرضه شده در مقطع عرضه اولیه محاسبه می شود.
-
- حجم عرضه های اولیه (OFF SIZE):
حجم عرضه های اولیه با لگاریتم طبیعی، حاصلضرب تعداد سهام عرضه شده در میانگین قیمت عرضه سهم برابرخواهد بود.
نحوه محاسبه عدم تقارن اطلاعاتی
برای آزمون فرضیه فرعی و سنجش تاثیر سطوح عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ها بر رابطه بین محافطه کاری و بازده غیر عادی سهام عرضه های عمومی اولیه، با توجه به نبودن قیمت های خرید و فروش قبل از عرضه اولیه سهم، نمونه کل براساس چهار شاخص فرصتهای رشد(تغییر در درآمد فروش)، عمر شرکت (فاصله زمانی بین تاریخ تاسیس و تاریخ پذیرش در بورس)، انداره شرکت(حجم کل دارایی ها قبل از عرضه) و نظام حاکمیت شرکتی (میانگین غیر وزنی ساختار مالکیت، تعداد اعضای مستقل هیئت مدیره، جدایی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره، ریسک دعوی حقوقی و اهرم مالی)، به دو نمونه فرعی با عنوان شرکت هایی با سطح بالای عدم تقارن اطلاعاتی و شرکت هایی با سطح پایین عدم تقارن اطلاعاتی تقسیم خواهد شد. به عبارت دیگر با محاسبه متوسط متغیرهای اندازه شرکت، سن شرکت، درصد اعضای غیرموظف هیئت مدیره، اهرم مالی و رشد درآمد فروش برای کل نمونه و دادن ضرایب صفر و یک برای هر شرکت با توجه به وضعیت آن نسبت به متوسط رقم محاسبه شده برای هر متغیر، کل نمونه براساس مجموع ضرایب شرکت ها از نظر سطوح عدم تقارن اطلاعاتی به دو نمونه فرعی تفکیک شده و در مدل رگرسیونی تحقیق بصورت دو گروه مستقل وارد و نتایج مقایسه خواهد شد.
۱۱-۳- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها
از نظر آماری در این پژوهش عمدتا از تکنیک های تحلیل همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده می شود. “تحلیل همبستگی ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه رابطه یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگر است"(مومنی،۱۳۸۹: ۱۱۰).
در رابطه با آزمون فرضیه های مربوط به این پژوهش می بایست از تحلیل همبستگی جزیی (تفکیکی)استفاده نمود. همبستگی جزیی، همبستگی میان دو متغیر با حذف اثرات سایر متغیر هاست. در صورتی که تحلیل های همبستگی، وجود رابطه بین محافظه کاری و بازده غیر عادی اولیه را تایید نمود، در ادامه به منظور تعیین نوع رابطه از آزمون رگرسیون چندگانه (چند متغیره) استفاده خواهد شد.
استفاده از رگرسیون چندگانه نیازمند برقراری پیش فرض هایی است. ” در عمل کنترل و تحقق تمامی این پیش فرض ها نه مرسوم و نه عملی است و حتی برخی صاحب نظران کنترل و تحقق تمامی این پیش فرض ها را ضروری نمیدانند” (سرمد و دیگران،۱۳۸۷). به اعتقاد برخی صاحب نظران محدودیت های عملی باعث می شود به منظور پی بردن به معنیدار بودن آماره های محاسبه شده در معادله رگرسیون تنها بکارگیری سه آزمون آماری اساسی زیر ضروری باشد، این سه آزمون عبارتند از:
-
- آزمون استقلال خطاها
یکی از مفروضاتی که در رگرسیون مد نظر قرار میگیرد، استقلال خطاها از یکدیگر است. این فرض از طریق آزمون دوربین - واتسون مورد بررسی قرار می گیرد. مقدار آماره این آزمون در دامنه ۰ و ۴ قرار میگرید. چنانچه این آماره در بازه ۱.۵ تا ۲.۵ قرار گیرد H0 آزمون (عدم همبستگی بین خطاها) پذیرفته می شود و در غیر این صورت H0 رد می شود. لازم به ذکر است که در صورت رد فرض H0، نمی توان از آزمون رگرسیون استفاده کرد.
-
- بررسی نرمال بودن خطاها
یکی دیگر از مفروضات در نظر گرفته شده در رگرسیون، آن است که خطاها دارای توزیع نرمال با میانگین صفر میباشند. بدیهی است که در صورت عدم بر قراری این پیش گزینه، نمی توان از رگرسیون استفاده کرد.
-
- آزمون هم خطی
هم خطی آزمونی است که نشان می دهد یک متغیر مستقل، تابعی خطی از سایر متغیر های مستقل است. اگر هم خطی در یک معادله رگرسیون بالا باشد، بدین معنی است که بین متغیر های مستقل، همبستگی بالایی وجود دارد و ممکن است با وجود بالا بودن R2، مدل دارای اعتبار بالایی نباشد. به عبارت دیگر، با وجود آنکه مدل خوب به نظر می رسد، ولی دارای متغیرهای مستقل معنی داری نمی باشد.
خلاصه فصل
در فصل حاضر، روش شناسی پژوهش مورد نظر ارائه گردید؛ به طوریکه در ابتدا تعاریفی از تحقیق و روش تحقیق ارائه گردید و با تعیین نمودن نوع این پژوهش، مسئله پژوهش، فرضیه ها و مدلی که به وسیله آن فرضیه های مطرح شده مورد آزمون قرار میگیرد تشریح شد. در ادامه مطالبی پیرامون مکان و دوره زمانی پژوهش، جامعه آماری و روش نمونه گیری ارائه گردید. متغیرهای مورد استفاده در مدل و شیوه محاسبه آن ها نیز به تفصیل ارائه گردیدند. برای کمی کردن متغیر محافظه کاری (متغیر مستقل)، مدل هایی که ارائه شده اند ، مورد استفاده قرار می گیرد و برای بررسی و آزمون فرضیه ها تحقیق از روش تجزیه و تحلیل رگرسیونی استفاده خواهد شد.در پایان با ارائه روش شناسی تحقیق و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها، اقداماتی که در فصل آتی می بایست صورت گیرد مشخص شدند. بنابراین در فصل آتی با استفاده روشهای اندازه گیری و مدل معرفی شده در این فصل و در قالب چارچوب نظری که در فصل دو و تا حدی در فصل حاضر تبیین گردید، فرضیه های تحقیق براساس داده های گردآوری شده مورد تجزیه و تحلیل و بررسی آماری قرار خواهند گرفت.