آمیخته بازاریابی سبز
معیارهای سنجش شماره سوال مربوطه در پرسشنامه خرید سبز ۱) از مسائل زیست محیطی آگاهی داشته باشد. ۲۷ ۲) در هنگام خرید به عناصر تشکیل دهنده محصول و اثری که بر محیط زیست دارد توجه نماید. – ۳)کیفیت محصول سبز را مدنظر داشته باشد. ۲۳ ۴) نوع بسته بندی محصول و قابلیت بازیافت آن را مد نظر داشته باشد. ۲۱،۲۲ ۵) )به قیمت محصول توجه نماید. ۲۴ ۶) و جنبههای زیست محیطی را به سایر معیارهای خرید خود اضافه نماید. ۲۵،۲۶
۳-۸- روایی[۴۳]
مفهوم روایی به این سؤال پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد ویژگی مورد نظر محقق را می سنجد. یعنی هنگامی که به امید مطالعه یک مفهوم، مجموعه ای از پرسش ها (با یک ابزار اندازه گیری دیگر) را مطرح کنیم، چگونه میتوانیم اطمینان یابیم که واقعاً به اندازه گیری همان مفهوم مورد نظر پرداخته ایم یا چیز دیگر را سنجیده ایم. باید توجه داشت بدون آگاهی از روائی ابزار اندازه گیری، نمی توان به دقت و درستی داده های حاصل از آن اطمینان یافت. (سکاران،۱۳۸۶،ص۲۲۳)
موضوع روائی از آن جهت اهمیت دارد که اندازی گیری های نا مناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد. همان طور که گفته شد در واقع روایی با این سؤال در ارتباط است که آیا ما همان چیزی را که در نظر می گیریم اندازه گیری میکنیم(خاکی،۱۳۸۲،ص۲۴۴). به منظور سنجش روایی پرسشنامه از نظر جمعی از متخصصین و صاحبنظران و همچنین اساتید محترم راهنما استفاده شده است.
۳-۹- پایایی[۴۴]
اعتماد یا اعتماد پذیری ابزار، میزان پایائی و سازگاری آن را در اندازه گیری یک مفهوم نشان میدهد. مفهوم اعتبار با این امر سرو کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان، تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. معمولاً دامنه ضریب اعتبار از صفر(۰=عدم اعتبار) تا (۱=اعتبار کامل) میباشد. روش های مختلفی برای اندازه گیری ضریب اعتبار ابزار اندازی به کار برده می شود(سکاران،۱۳۸۶،ص۲۲۷). از آن جمله می توان به اجرای دوباره(روش بازآزمایی)، روش موازی(همتا)، روش تصنیف(دو نیمه کردن) و ضریب آلفای کرونباخ اشاره کرد(سکاران،۱۳۸۲،ص۳۱۸). در پژوهش حاضر به منظور تعیین پایائی پرسشنامه با تأکید بر همسانی درونی سوالات از طریق ضریب آلفای کرونباخ عمل شده که با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS برای مجموعه سوالات مربوط به هر متغیر اقدام گردید. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، پرسشنامه به تعداد ۳۰ نفر از افراد جامعه آماری داده شده و ضریب آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از فرمول زیر محاسبه گردید:
که در آن:
(n/n-1)*(1-∑ sj2 /s2 )=α
که در آن:
= nتعداد سؤالات پرسشنامه
sj2=واریانس سوال
S واریانس کل تست میباشد
پایائی پرسش های مطرح شده برای اندازه گیری هر متغیر با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ در جدول شماره ۳-۶ نشان داده شده است.
جدول ۳-۶- ضریب آلفای کرونباخ
متغیر آلفای کرونباخ محصول ۷۵٫۵ توزیع ۷۹٫۰ قیمت ۷۸٫۶ تبلیغ ۸۹٫۴ قصد خرید ۸۶٫۲
بنابرین می توان گفت که پرسشنامه فوق از اعتبار کافی برخوردار میباشد. بدین معنی که پاسخ های داده شده ناشی از شانس و تصادف نبوده بلکه به خاطراثر متغیری میباشد که مورد آزمون قرار گرفته است.
۳-۱۰- روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
در هر پژوهشی به دلیل تحلیل داده های گرد آوری شده واقعیت ها ، سؤال های علمی پژوهش را جست و جو میکنیم. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss18 وlisrel8.53 استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش از آمار توصیفی[۴۵] و استنباطی[۴۶] برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است.
۳-۱۰-۱- بخش توصیفی داده ها
به یک مجموعه از مفاهیم و روش های به کار گرفته شده جهت سازمان دادن، خلاصه کردن، تهیه جدول، رسم نمودار و توصیف داده های جمع آوری شده آمار توصیفی گفته می شود. این ارقام، شاخص ها و نمودارها، فقط در مجموعه مورد بررسی صادق هستند و قابل تعمیم به جامعه دیگر نیستند. (خاکی،۱۳۸۵،ص۲۸۵) در این پژوهش جهت توصیف داده ها از جدول توصیفی و نمودار میله ای و هیستوگرام[۴۷] استفاده شده است.
۳-۱۰-۲- بخش تحلیلی داده ها
آزمون فرضیه به روندی گفته می شود که به کمک آن ها،وجود رابط یا اختلاف مفروض، بین متغیرهایی که در فرضیه های تحقیق ادعا شده است، مورد بررسی قرار میگیرد. در این قسمت مدل اندازه گیری و مدل ساختاری بر اساس ضرایب معنی داری آزمون ارائه گردیده و سپس به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شده و در نهایت مدل نهایی حاصل از تحقیق، مطرح میگردد.
در بخش آزمون فرضیه از نرم افزار lisrel 8.53 و با بهره گرفتن از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده می شود.(بر اساس الگوی تحقیق)
مدل معادلات ساختاری(SEM) و نرم افزار لیزرل یکی از ﻗﻮیترین و ﻣﻨﺎﺳﺐﺗﺮین روشﻫﺎی تجزیه و تحلیل در ﺗﺠﺰیه و تحلیل ﭼﻨﺪ متغیره اﺳﺖ. زیرا ﻣﺎهیت این ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت، دارای چند متغیر بوده و این متغیرها نیز با هم ارتباطات پیچیده تری دارند و ﻧﻤﯽﺗﻮان آﻧﻬﺎ را ﺑﺎ شیوه ای که ﺗﻨﻬﺎ ارتباط میان یک متغیر ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﺎ یک متغیر واﺑﺴﺘﻪ بررسی می شود ﺣﻞ
تجزیه و تحلیل ﭼﻨﺪ متغیره ﺑﻪ یک ﺳﺮی روشﻫﺎی تجزیه و تحلیل اﻃﻼق ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ اساس کار آن ﺗﺠﺰیه و تحلیل ﻫﻤﺰﻣﺎن تعدادی متغیر ﻣﺴﺘﻘﻞ و همچنین تعدادی متغیر واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ که در این مدل ارتباط میان متغیر مستقل و وابسته تبیین می شود. اساس ساختار مدل معدلات ساختاری ﺗﺠﺰیه و تحلیل بر اساس ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﮐﻮواریاﻧﺲ یا ﻣﺪلﺳﺎزی مدل معادلات ساختاری بنا نهاده شده است که یکی از اﺻﻠﯽﺗﺮین روشﻫﺎی ﺗﺠﺰیه و تحلیل ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی دادهای پیچیده اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاین از آﻧﺠﺎیی ﮐﻪ در تحقیق ﺣﺎﺿﺮ ﭼﻨﺪ متغیر ﻣﺴﺘﻘﻞ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻣﯽباید اﺛﺮ آنﻫﺎ ﺑﺮ روی متغیر واﺑﺴﺘﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار گیرد اﺳﺘﻔﺎده از مدل معدلات ساختاری ﺿﺮورت ﻣﯽیاﺑﺪ.
-
- The environment decade ↑
-
- Earth decade ↑
-
- ottman ↑
-
- Green ↑
-
- Green Marketing ↑
-
- Green consumerism ↑
-
- ۳M ↑
-
- Mc Donalds ↑
-
- The American Marketing Association)AMA) ↑
-
- Marketing ↑
-
- Peter Drucker ↑
-
- Marketing Mix ↑
-
- Jerome McCarthy ↑
-
- Product ↑
-
- Price ↑
-
- Place ↑
-
- Promotion ↑
-
- People ↑
-
- Packaging ↑
-
- Power ↑
-
- Programming ↑
-
- Persuation ↑
-
- logistic ↑
-
- Hanley & Shgren & Whith ↑
-
- Green Consumers ↑
-
- Green Marketing ↑
“