۵-۳ بحث در پژوهش
لازم است در خصوص نحوۀ انجام این پژوهش موارد زیر تبیین گردد تا کمکی به تحقیقات پژوهشگران دیگر در انجام این چنین پژوهشها باشد و توانسته باشیم تجربیات خود را به محققین آینده منتقل نماییم:
-
- در این پژوهش سعی شده است که از منابع به روز و جدیدی استفاده گردد. حال آنکه در این برهه از زمان همین تعداد منابع موجود بود. ولی محقق برای سایر پژوهشگرانی که تمایل به انجام چنین پژوهشی دارند توصیه مینماید که بیشتر از منابع به روزتر همان سال، استفاده نمایند.
- در این پژوهش از مدل ۸ps استفاده شده است. زیرا پس از بررسیهایی که انجام گرفت در بخش خدمات همین تعداد متغیر کافی بود و ما از این مدل استفاده نمودیم. ولی محقق در اینجا پیشنهاد مینماید که سایر پژوهشگران میتوانند از مدلهای کاملتر و ویژۀ زمان خود استفاده نمایند. همچنین روش تحلیلیای را انتخاب نمایند که بتوانند اعتبار مدل خود را نیز مورد سنجش قرار دهند.
- ما در این پژوهش مبنای جامعه آماری خود را بازاریابان قرار دادیم حال آنکه سایر پژوهشگران میتوانند از جامعۀ آماری دیگری همچون مشتری و ….. استفاده نمایند. همچنین با ایجاد این تغییر میتوانید به بررسی رابطۀ بین متغیرها بپردازید و نوع روش تجزیه و تحلیل را تغییر داده و متغیر وابستۀ خود را نیز مورد سنجش قرار دهید.
- در این پژوهش از روش آماری t یک نمونه ای استفاده گردید. و مبنای آن با توجه به میانگین برگرفته از طیف لیکرت، سه در نظر گرفته شد. و تمامی فرضیه ها مورد تأیید قرار گرفتند. ولی سایر پژوهشگران میتوانند از طیفهای بیشتری در سوالات پرسشنامه خود استفاده کنند. تا میانگین تغییر نماید. و یا حتی ممکن است در پژوهشهای محققین آینده فرضیه های تحقیق با همین طیف موجود در پژوهش مورد تأیید قرار نگیرند و رد شوند.
- در خاتمه محقق توصیه مینماید که در انتخاب عنوان پژوهش خود نهایت دقت را به کار گیرند تا در ادامۀ فرایند تحقیق (انتخاب جامعۀ آماری، روش تجزیه و تحلیل و …..) دچار ابهام نگردند. و لازم است متذکر گردم که این پژوهش تنها در مورد میزان اثرگذاری اجزای آمیخته بر تمایل به خرید بیمه نامه ها از بازاریابان نظرسنجی به عمل آورده است.
۵-۴ پیشنهادات
براساس یافته ها و نتایج به دست آمده، پیشنهادهای کاربردی برای شرکت بیمه آسیا به صورت زیر ارائه میگردد:
۵-۴-۱ پیشنهادات در خصوص متغیر خدمت
محصول چیزی است که ما تولید میکنیم. کالای تولیدی را محصول محسوس و خدمات را محصولی نامحسوس مینامند. محصول را فروشنده باید بفروشد و خریدار باید آن را بخرد. بنابراین شرکت بیمه، خدماتی را میفروشد که محصولات آن شرکت محسوب میشوند. بنابراین بدون شک، هدف همۀ شرکتهای بیمه، ارائۀ خدمات بیمهای است که از یک یا چند جهت برتر و بهتر از دیگران باشند تا مورد استقبال مشتریان قرار گیرند.
- از روشهای تبلیغ خدمت در صنعت بیمه، اصل متقاعد ساختن است. مُبلّغ در این روش، متقاعد ساختن را به عنوان شیوۀ اضافی به کار میبرد. شیوۀ «متقاعد ساختن»، بر این مبنا استوار است که شخصیت مشهور و محبوبی مانند؛ «هنرپیشگان، ورزشکاران، هنرمندان» از برنامه یا خدمت بیمهای معینی پشتیبانی می کنند و غرض نهایی این باشد که بر اثر تلقین، عده زیادی از مردم به این کالا یا برنامه گرایش پیدا کنند. در اصل، متقاعد سازی با توجه به فرهنگ هر جامعه شکل میگیرد. بازاریابی چند فرهنگی، نشان داده که بخش فرهنگ یک عامل قطعی برای موفقیت یا شکست تبلیغ محصول بوده و شرکتهای بیمه نیز تلاش می کنند تا فعالیتهای خود را با رفتار مصرف کننده خاص تطابق دهند. به عنوان مثال، مطالعات قبلی نشان میدهد که مردم رومانی نسبت به سایر ملل در اروپای مرکزی و شرقی ریسکگریزترند. اگر چه محصولات بیمهای در بازار رومانی، مشابه بازار لهستان یا جمهوری چک است، اما رومانیاییتبارها هنگام سرمایه گذاری تمایل دارند پول خود را در جایی سرمایه گذاری کنند که محصولات ریسک کمتری دارند.
خوشبختانه در تبلیغ صنعت بیمه، مُبلّغ نیازی به تغییر عقیده در مخاطب ندارد بلکه باید توانایی ظهور یک عقیدۀ نو را در ذهن مخاطب داشته باشد. چرا که با توجه به نوپایی این صنعت در کشور و نبود تنوع رفتار و کردار در بین کارگزاران و دستاندرکاران بیمهای کشور نیازی به تغییر عقیده آنان ندارند. ما اصولاً از کمبود مخاطبی که بیمه را به واقع تجربه کرده باشد رنج میبریم. در حقیقت صنعت بیمه همانند کالایی است که برای نخستین بار در سطح جامعه تولید شده که مُبلّغ را موظف میسازد که هم مخاطب بیابد، هم معرفی نماید، هم آموزش دهد و در عین حال همۀ اینها را باید در قالب تبلیغ بیان کند.
دیگر روشهای تبلیغ خدمات بیمهای می تواند روشهای زیر باشد:
- حفظ فعالیت نوپای دستورالعمل بیمهکردن قیمت سهام که در حال حاضر در بورس تهران در حال اجرا میباشد. و شرکتهای علاقهمند به جذب و تشویق مشتری میتوانند در صورت خرید این بیمهنامه ها «بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) و یا سایر بیمهنامه ها»، سهام مشتریانی که سهامدار عمده میباشند را بیمه نمایند. یعنی سهامدار عمده، اوراق خود را میفروشد و کسی که این اوراق را خریداری می کند، در صورت پایینتر آمدن قیمت آن سهم، زیان آن جبران می شود.
- همان طور که میدانید بیمه اتومبیل دارای سه بیمهنامه میباشد (بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه حوادث سرنشین). بیمۀ شخص ثالث، بیمهای اجباری بوده و لازم است که تمامی رانندگان جهت دریافت آن اقدام نمایند و این بهترین موقعیت برای نمایندگیهای بیمه جهت تبلیغ بیمه بدنه و بیمه حوادث سرنشین که بیمهنامه هایی اختیاری میباشند است. نمایندگیها میتوانند با حوصله نسبت به توضیح و تشریح مزایا و ارائۀ تخفیفات این بیمهنامه ها در صورت دریافت یکجای آنها توسط مشتریان اقدام نمایند.
- بیمه کردن آثار فاخر ملی در راستای تبلیغ خدمات بیمهای که نقش بسزایی در ایجاد ذهنیت مطلوب از شرکت بیمه آسیا در اذهان عمومی ایجاد می کند (مانند: بیمه کردن تابلوهای نقاشی استاد فرشچیان، نسخ دستنویس، کتابخانه ملی و …).
- سرمایه گذاری در اوراق بهادار دولتی باید متوقف شود و این سرمایه گذاریها باید به بخش خصوصی برای حداکثرسازی سود، سوق داده شوند. در کوتاه مدت، تنظیم ترکیب محصول، باید در راستای راهبرد محصول نوآورانه باشد. در ابتدای فرایند نوآورانه، لازم است که راهبردهای برگرفته شده توسط شرکتهای بیمه خصوصی و خارجی مورد توجه قرار گیرد.
- تبلیغات و اطلاعرسانی از طریق تلویزیون و حامی مالی برنامه های تلویزیونی پرمخاطب.
- تبلیغات محیطی
- بروشورهای تبلیغاتی حاوی اطلاعات کامل در ارتباط با محصولات و خدمات بیمهای
- تبلیغات در مجلات و نشریات تخصصی و مجلات بازرگانی
- چاپ کتابها، جزوات و پوسترهای مرتبط با اطلاع رسانی در خصوص بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) و سایر بیمهنامه ها.
- تبلیغات دهان به دهان که می تواند یکی از مؤثرترین و کم هزینهترین روشها باشد. چرا که بیمهگذاران راضی شرکت نه تنها خود مجدد به شرکت باز میگردند بلکه میتوانند آن را به دیگران نیز پیشنهاد دهند و در عین حال بیمهگذاران ناراضی نیز این عدم رضایت خود را حداقل به چند نفر دیگر ابراز مینمایند.
- تخفیفات ویژه بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) در مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی.
- تخفیفات ویژه در هنگام فروش گروهی بیمهنامه های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین)، مانند خرید دسته جمعی افراد یک خانواده.
ما در اینجا به بررسی بعضی از کشورها دربارۀ نحوۀ ارائۀ خدمت میپردازیم:
شرکت بیمۀ ال.آی. سی[۱۷] در هند و شرکت بیمۀ سهامی عام، جی. آی. سی[۱۸]، دو شرکت پیشرو در زمینۀ ارائۀ خدمات بیمهای در هند هستند که صرف نظر از عرضۀ بیمهنامه ها، دیگر خدمات بیمهای و مشاورهای نیز عرضه می کنند.
وقتی فرد یا سازمانی بیمه نامهای را از این شرکتهای بیمهای میخرد، او نه تنها بیمهنامه خریداری می کند بلکه به همراه آن، همکاری و مشاورۀ نماینده، اعتبار شرکت بیمه و امکانات ادعای خسارت و جبران خسارت را نیز به دست می آورد.
طبیعی است که کاربران، انتظار بازدهی متعارف برای سرمایه گذاریهایشان را داشته باشند و شرکتهای بیمه نیز به دنبال حداکثرسازی سودآوری خود باشند. با این حال، هنگام تصمیم گیری دربارۀ پرتفوی یا ترکیب محصول، باید خدمات یا طرحها انگیزشی باشند. طرحهای بیمۀ گروهی باید اصلاح شوند، محصول بیمه باید گسترش داده شود و باید طرحها و بیمهنامه های جدید برای روستاها با در نظر گرفتن فرصتهای موجود در بخش روستایی، بسط داده شوند.
شرکتهای بیمهای تلاش های بسیاری برای ارتقای پساندازهای شهری انجام دادهاند؛ اما تا آنجا که به پساندازهای روستایی مرتبط می شود، این امر خیلی چشمگیر نبوده است. معرفی طرح نمایندگان روستایی در تشویق مشتریان احتمالی روستایی سودمند واقع شده است، اما این فرایند در مراحل اولیّه قرار دارد و به توانمندی حرفهای بیشتری نیاز دارد. بدین منظور سیاستگذاران ملزم به انجام تلاشهایی شده اند. عاقلانه است که LIC با رعایت تمامی جوانب امر، مجوز اجرای سیاست سرمایه گذاری مستقیم برای توسعۀ روستایی را دریافت کند.
۵-۴-۲ پیشنهادات در خصوص متغیر قیمت و سایر هزینهها
در کسب و کار بیمه، تصمیمات قیمت گذاری با عوامل زیر مرتبط است:
- حق بیمه پرداخت شده برای بیمهنامه ها؛
- بهره پرداخت شده برای عدم پرداخت حق بیمهها و تسهیلات اعتباری؛
- کارمزد پرداخت شده برای فعالیتهای مشاورهای و بیمهای.
- تخفیفات
- امکان تقسیط بهای بیمهنامه
- پرداخت از طریق کارتهای اعتباری
از دیدگاه اثرگذاری بر بازار هدف و مشتریان احتمالی، تنظیم راهبرد قیمت گذاری اهمیت بیشتری پیدا می کند. در یک کشور در حال توسعه مثل هند که در آن درآمدی که میتوان از طریق مشتریان بالقوه کسب کرد، پایین است. نحوۀ قیمت گذاری بر تبدیل بیمهگذاران بالقوه به بیمهگذاران واقعی تأثیر می گذارد. این راهبردها می تواند اعمال قیمت گذاری پایین یا بالا با توجه به سطح یا معیارهای مشتریان یا بیمهگذاران باشد.
۵-۴-۳ پیشنهادات در خصوص متغیر شواهد فیزیکی