عنوان صفحه
شکل۲-۱: منحنی وان حمام یا بستر رودخانه…………………………………………………………………………………………………۵
شکل۲-۲: امواج ارتعاشات مکانیکی……………………………………………………………………………………………………………….۱۲
شکل۲-۳: موتور و ابزارهای مورد استفاده جهت تعیین ضربه ……………………………………………………………………..۲۳
شکل۲-۴: دستگاه جداسازی پسته با بهره گرفتن از انعکاس صدا………………………………………………………………………۲۴
شکل۲-۵: موقعیت میکروفونهای اطراف انژکتور………………………………………………………………………………………….۲۹
شکل۲-۶: میز آزمون جهت تحصیل دادههای ارتعاشی………………………………………………………………………………..۳۰
شکل۲-۷: آزمون ارتعاشات پیچشی میللنگ خودرو……………………………………………………………………………………۳۴
شکل۲-۸: موتور آزمون برای تشخیص عیب شمع………………………………………………………………………………………..۳۸
شکل۲-۹: (الف) محل نصب ارتعاشسنجها (ب) موتور ……………………………………………………………………………۴۰
شکل۲-۱۰: عیبیابی سوپاپها با روش انتشار صدا………………………………………………………………………………………۴۳
شکل۳-۱: (الف) میز آزمون (ب) میز آزمون و میز دستگاهها ………………………………………………………………….۴۵
شکل۳-۲: میز آزمون …………………………………………………………………………………………………………………………………….۴۶
شکل۳-۳: الکتروموتور …………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۶
شکل۳-۴: (الف) یاتاقان (ب) محل یاتاقان………………………………………………………………………………………………..۴۷
شکل۳-۵: محور محرک تسمهای…………………………………………………………………………………………………………………..۴۷
شکل۳-۶: تسمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….۴۷
شکل۳-۷: (الف)پولی دینام (ب) مدل سیستم محرک تسمهای ……………………………………………………………….۴۸
شکل۳-۸: (الف) ارتعاشسنج (ب) ارتعاشسنج به همراه پراب آن ……………………………………………………………۴۹
شکل۳-۹: صوتسنج و پراب آن ………………………………………………………………………………………………………………….۵۰
شکل۳-۱۰: میز دستگاهها………………………………………………………………………………………………………………………………۵۱
شکل۳-۱۱: اندازهگیری همزمان ارتعاش و صدا…………………………………………………………………………………………….۵۳
شکل ۳-۱۲: محیط نرم افزار ارتعاشسنج …………………………………………………………………………………………………….۵۳
شکل ۳-۱۳: محیط نرمافزار صوتسنج ………………………………………………………………………………………………………..۵۴
شکل۴-۱: نمودار طیف ارتعاشی تسمهها……………………………………………………………………………………………………….۵۶
شکل ۴-۲: نمودار مقادیر میانگین ارتعاش تسمهها……………………………………………………………………………………….۵۹
شکل ۴-۳: نمودار طیف صوتی تسمهها…………………………………………………………………………………………………………۶۱
شکل۴-۴: نمودار مقادیر میانگین صدای تسمهها………………………………………………………………………………………….۶۴
شکل ۴-۵: طیف ارتعاشی و صوتی تسمه نو………………………………………………………………………………………………….۶۵
شکل ۴-۶: طیف ارتعاشی و صوتی تسمه کهنه……………………………………………………………………………………………..۶۶
شکل ۴-۷: طیف ارتعاشی و صوتی تسمه فرسوده…………………………………………………………………………………………۶۷
فصل اول
مقدمه و هدف
۱-۱- مقدمه
پایش به معنی مراقبت و نظارت است. هدف آن، آگاهی از وضعیت یک سامانه، دستگاه یا پدیده از راه مشاهده تغییراتی است که ممکن است باگذشت زمان در آن سامانه، دستگاه یا پدیده رخ دهد [۱]. یکی از کاربردهای بسیار مهم پایش، بهکارگیری آن بهمنظور نگهداری و تعمیر پیش بینانه ماشینآلات و دستگاهها و تجهیزات است. نگهدارى و تعمیر مجموعهای از فعالیتهای مختلفی است که بهمنظور حفظ و دوام قطعات، تجهیزات و ماشینآلات و نیز صیانت از سرمایهها و داراییهایی که در یک صنعت به کار میرود تا حتیالامکان از بروز حوادثى که منجر به خرابى دستگاهها و وقفه در فرایند تولید و یا روند بهرهبرداری از تجهیزات و کارخانجات مربوط میگردد، پیشگیرى لازم به عمل آید [۷ و ۱۱]. روشهای متفاوتی برای نگهداری و تعمیر ماشینآلات و تجهیزات وجود دارد. یکی از این روشها، نگهداری و تعمیر پیش بینانه بر اساس پایش وضعیت است. در این روش با انجام پایشهای منظم از پارامترهای مربوط به عملکرد و وضعیت ماشینآلات مانند ارتعاش، فشار، درجه حرارت، روغن و غیره تلاش میشود که خرابیهای در شرف وقوع را پیشبینی کرده و اقدامهای تعمیری لازم را صورت دهند [۳۳]. روشهای مختلفی برای اجرای نت (نگهداری و تعمیر) بر اساس پایش وضعیت نظیر تحلیل روغن، تحلیل ارتعاشات، تحلیل حرارت و تحلیل صوت ایجادشده است [۶]. سازوکار پولی و تسمه انتقال حرکت و نیرو را در فاصله محوری بزرگ انجام میدهد. این انتقال بین دو و یا چند محور امکانپذیر است. سیستم محرک تسمهای موتور وظیفه انتقال گشتاور از پولی میللنگ به مصرفکنندههای جانبی موتور را بر عهده دارد. در خودرو تسمه عامل واسط برای انتقال انرژی از میللنگ به تجهیزات جانبی مانند مولد برق، پروانه خنککن، پمپ آب و پمپ روغن فرمان و میل بادامک است [۹]. اصطکاک ایجادشده بین تسمه و پولی باعث انتقال حرکت و نیرو میشود. تسمهها میتوانند نیروهای دینامیکی و ارتعاش غیرعادی بوجودآورند. منابع مهم ارتعاش و خرابی تسمه، نا بالانسی، تشدید، کشش و سایش هستند [۴]. صدا و ارتعاش توانایی خوبی در تشخیص عیب دارند. یکی از راههای تشخیص به هنگام خرابیها، استفاده از تحلیل ارتعاش و صوت است. صدا و ارتعاش، دارای ماهیتی از یک جنس هستند. عللی مانند: نامیزانی جرمی، تشدید (رزونانس)، لقی مکانیکی، خرابی یاتاقان، خرابی چرخدنده، فونداسیون معیوب، اشکالات الکتریکی، اشکالات آئرودینامیکی و هیدرودینامیکی، خرابی کوپلینگ، خرابی تسمه و پولی سبب ایجاد ارتعاش میشوند، صدا نیز تولید می کنند. محققان توانستهاند با اندازهگیری دادههای ارتعاش و صدا و پردازش سیگنالهای مربوط به یک وسیله یا دستگاه، سلامت یا وجود عیب در آن دستگاه را تشخیص دهند. افزایش در میزان ارتعاش و صدا، گواه بر جدیتر شدن عیب دارد [۴۰]. با توجه به اینکه عملکرد برخی از تجهیزات خودرو مانند انواع روشناییها، سامانه تهویه مطبوع و برق مصرفی خودرو به عملکرد تسمه وابسته است. تغییر ویژگیهای تسمه و معیوب بودن آن در طولانیمدت، موجب کاهش کارایی و بازده تجهیزات جانبی میشود. در این پژوهش سعی شده است با اندازهگیری دادههای ارتعاش و صدای تسمه، سالم یا معیوب بودن و سلامت سنجی تسمهها ارزیابی شوند تا با پردازش و مقایسه دادهها، سالم یا معیوب بودن تسمه مورد پایش وضعیت قرار گیرد.
۱-۲- اهداف تحقیق
۱- اندازهگیری دادههای ارتعاشی و صوتی تسمه.
۲- مقایسه دادههای ارتعاشی و صوتی تسمه سالم و معیوب.
۳- پایش وضعیت تسمه با بهره گرفتن از مقایسه ارتعاش و صدا.
فصل دوم