جدول ۲- ۵: کمکهای فناوری اطلاعات به بازاریابی: (بلوریان تهرانی,۱۳۸۲)
۱- کاهش هزینههای تحقیقات و درنتیجه بازارشناسی ارزانتر | ۹- سهولت در ایجاد ارتباط با مشتریان |
۲- طراحیهای بهتر محصول (مورد قبول مشتری) | ۱۰- به حداقل رساندن انتظار |
۳- کاهش هزینههای ضایعات و مازاد تولید | ۱۱- حذف مشکل فاصله جغرافیایی |
۴- کاهش موجودی انبار | ۱۲- معرفی بهتر و کاملتر محصول و شرکت |
۵- کاهش زمان تحویل | ۱۳- امکان ارتباط دو طرفه |
۶- سرعت بیشتر در پاسخگویی به نیازها | ۱۴- قیمت گذاری بهتر و موفق تر |
۷- سرعت بیشتر در بروز واکنش نسبت به حرکات بازار | ۱۵- کاهش کاغذ بازی و تشریفات غیر ضروری |
۸- شناسایی بهتر و بیشتر مشتریان | ۱۶- افزایش صادرات |
۲-۲۰ مزایای بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی شامل فعالیتهای گستردهای ازجمله تبلیغات بازاریابی آنلاین، فعالیتهای تکمیلی آنلاین (مبادلات کانال بازاریابی) و مدیریت ارتباطات آنلاین است (آدام و دیگران ۲۰۰۹)
بازاریابی اینترنتی نسبت به بازاریابی فیزیکی از مزایای عمدهای برخوردار است. ازجمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- دسترسی جهانی: بازاریابی اینترنتی امکان برقراری ارتباطات جهانی را برای شرکتها فراهم ساخته و به شرکتها کمک میکند تا به حداکثر تعداد مشتری دست یابند و از مرزهای ملی و منطقهای با کمترین هزینه فراتر روند.
۲- دسترسی فوری: اینترنت باعث میشود که مشتریان بهطور ۲۴ ساعته با کلیک کردن ماوس در طی چند ثانیه به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند.
۳- فضای نامحدود: فضای موجود در اینترنت برای انتشار اطلاعات برخلاف رسانههای سنتی نامحدود است سازمانها میتوانند از اینترنت جهت تبلیغات بدون صرف هزینه کاغذ بهره گیرند و محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند.
۴- تعامل: تعامل سبب ایجاد ارتباط دو طرفه بین خریدار و فروشنده میشود. اینترنت مشتریان را قادر میسازد تا بر مبادلات کنترل بیشتری داشته باشند و اطلاعات بیشتری را در مورد شرکت محصول و مارک آن به دست آورند.
۵- چند رسانهای بودن: اینترنت امکان استفاده از رسانههای مختلف و متنوع را فراهم میکند. اینترنت همچنین بهعنوان سه کانال ارتباطی (برقراری ارتباط بین خریدار و فروشنده)، مبادلاتی (انجام مبادله از طریق اینترنت) و توزیع (رساندن کالا و خدمات به دست مشتری)، مزایای دیگری نیز دارد. این مزایا برحسب دسترسی به کانالهای مذکور عبارتاند از:
۱) ارتباطی: بهبود اطلاعات محصول ؛بهبود اطلاعات قیمت؛ دسترسی دائم به خدمات؛ هزینه کمتر ارتباطات، تعامل و امکان ارائه اطلاعات بر اساس درخواست مشتری؛ به روز کردن فوری موجودی؛ حمایت فنی بهنگام؛ پاسخ سریع مشتریان؛ سفارشات مبتنی بر نیاز مشتری؛ خدمات پس از فروش.
۲) مبادلاتی: دسترسی تمام کاربران به فروشگاه مجازی؛ هزینه کمتر مبادله؛ امکان انجام خرده معاملات؛ کاهش خطاهای انسانی؛ کاهش چرخه زمانی تدارکات؛ کاهش سطح موجودی و سایر هزینههای سربار مرتبط؛ امکان توزیع سفارش و فروش برای تک تک مشتریان؛ قیمت گذاری انعطاف پذیر؛ هزینههای تأمین و ورود نسبتاً پایین.
۳) توزیع: کاهش زمان انتظار برای دریافت کالاها و خدمات دیجیتالی؛ هزینه پایین حمل و نقل در مورد کالاها و خدمات دیجیتالی؛ پیگیری سفارشات توسط مشتریان؛ کاهش تعداد نمایندگیهای خدمات مشتریان (خداداد حسینی و دیگران، ١٣٨۵)
۲-۲۱ آمیخته بازاریابی اینترنتی